Ørnemyrsfjellet - Audnedal (24.11.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Øvre Flottorp (316m)
Endpoint Øvre Flottorp (316m)
Ascents Ørnemyrfjellet (578m) 24.11.2018 10:48
Visits of other PBEs Øvre Flottorp parkering (316m) 24.11.2018 09:42
Etter overnatting på Utsikten Hotell i Kvinesdal hadde jeg i dag planer om en runde som ville føre meg innom tre kommunetopper i midtre deler av Vest-Agder, eller var planene for ambisiøse nok en gang? I klarvær med 5-6-7 minusgrader, godt hjulpet av GPS kjørte jeg nordøstover og havnet ettterhvert inn på grusvei som førte meg opp til Øvre Flottorp i Audnedal.Lette litt etter antatt stistart, men fant så en kjerrevei som startet fra Øvre Flottorp parkering og videre sti med blåmerking. Innså imidlertid snart at blåmerket sti avvek for mye til høyre (nord) og førte meg bort fra sporet til Knut Sverre og jeg korrigerte derfor kursen. Tung i bena i starten i dag, ikke så veldig rart forresten... Kom snart inn på en meget utydelig sti som jeg snart mistet og fulgte videre en stedvis bratt rygg i nordvestlig reting mot toppen, et sted tendenser til klyving, som måtte gjøres med forsiktighet på grunn av ikke alltid like synlige issvuller/isbelegg Ned 10-12 meter før siste stykket opp mot det relativt utstrakte topplatået
Varden på Ørnemyrsfjellet i sikte

Lite vegetasjon og følgelig bra utsikt, dog må sies til et relativt pregløst og "flatt" ås/heilandskap typisk for landsdelen.

Frisk vind på toppen, så god bekledning kom godt med. Stor fin varde; artig hvor mange språklige varianter og forskjellige ord det er for fjell i vårt langstrakte land...
Ørnemyrfjeddet...; Norge er i sannhet et fjelland, noe alle de tallrike betegnelsene på hevninger i landskapet er et godt vitne om!

Ned igjen omtrent samme vei, skled et par ganger skikkelig på noen blanke isflater, heldigvis uten å slå meg(brystbenet holdt..)
Videre til Ørteknappknuten i Marnardal.