Sjogehaugen (22.11.2018)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Sjogen (701m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sjogehaugen (812m) 22.11.2018 12:44
Kopnagelmyrhaugen (813m) 22.11.2018 13:36
Visits of other PBEs Kopnagelmyra gapahuk (790m) 22.11.2018 12:29

Etter å ha vært på Fjellmyrhaugen kjørte jeg inn til Sjogen, og parkerte på ei lita parkeringslomme med benk, mellom Sjogevatnene. Betalte bomavgift med kr.65. Fant skilt det sto Sjogehaugen på, som var mitt mål med turen, og fulgte følgelig dette. Trodde selvfølgelig at råket gikk til toppunktet, men hva jeg ikke visste var at det var ei seter ved navn Sjogehaugen råket gikk til. Toppen var bare skog, men det var rester etter et tårn som sikkert var satt opp av Tyldum-gjengen rundt 1970. Samme vei tilbake, syntes det ble kort tur i finværet, så jeg fortsatte nordover langs nordre Sjogevatnet på skogsbilvei, og senere på råk mot Borosetra. Kom etterhvert til gapahuken ved Kopnagelmyra. Flott gapahuk, som ligger i tilknytning til skiløypa. Gikk deretter opp på et ubetydelig toppunkt jeg har kalt Kopnagelmyrhaugen. Noenlunde samme vei tilbake til bilen.

Naturskjønt der jeg parkerte ved nordre Sjogevatnet, der bekken fra søre renner ut
På Sjogehaugen, her har stått et tårn
På Sjogehaugen
Fin gapahuk ved Kopnagelmyra
På Kopnagelmyrhaugen
Nordre Sjogevatnet med Skogsholmen og Bergholmen, Nevelfjell i bakgrunnen
Gammelt skilt like ved der jeg parkerte