Våttåsen (MELHUS 4/24) (21.11.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Holem Parkering (173m)
Ascents Våttåsen (406m) 21.11.2018
Visits of other PBEs Melhus skistadion P-plass (188m) 21.11.2018
Sjetnan p-plass (170m) 21.11.2018

Jeg kjørte fra Stjørdal til Melhus for å bestige den populære toppen Våttåsen som har hele 239 bestigninger. Fra E6 kjørte jeg over Melhusbrua som går over Gaula, og videre til Brekkåsen og inn mot Kregnesmo. Denne toppen kan også bestiges ved bruk av offentlig transport. ATB- buss nr 38 fra Stjørdal/Trondheim har snuplass ved Brekkåsen, kun 1 km fra stistart. Hvis du kommer med tog til Melhus Stasjon er det 5 km inn til stistart. Jeg parkerte ved Sjetnan parkering, og gikk etter en fin traktorvei opp mot toppen. Det er mulig det finnes noen snarveier opp, men jeg fulgte traktorveien, passerte ei fin kvilebu (privat) og kom opp til ei stor myr. Herfra fortsetter traktorveien nesten helt til topps. Jeg hadde studert ruta til SturlaS på forhånd. På toppen er det to trimkasser. ei stor antenne, noen bygninger og på en stor stein som er det høyeste punktet står det en trigpunktbolt. Det går mange stier fra denne toppen, og på returen fortsatte jeg etter en sti sør for toppen, og jeg siktet meg inn på traktorveien som Morsk beskriver. Den øverste delen av denne traktorveien er veldig lite brukt, med mye fallskog. Jeg kom ned til veien ved Melhus skistadion. Jeg passerte Såttån parkering, her koster det 40 kr å parkere, muligens kun på vinteren. Jeg gikk veien tilbake til bilen, og passerte den historiske gården Skjetne Gård fra 1592. Ved Såttån parkering var det også en reklameplakat for fjelløpet Topp 4. 15 km og bestigning av fire topper.

En fin traktorvei til toppen av Våttåsen
Fargerik kvilebu langs traktorveien til Våttåsen
Ei stor myr nedenfor toppen av Våttåsen
God utsikt fra toppen av Våttåsen
Antenne på toppen av Våttåsen
Trigpunktet på denne steinen er høyeste punkt på Våttåsen
Vakker sti i vill natur på sørsiden av Våttåsen
Snart i mål
Litt reklame for TOPP 4
Løypebeskrivelse for TOPP 4
For skyteinteresserte finnes det en skytebane innafor skistadion