Eggenipa ved Byrkjelo (21.11.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Eggjenibba (1,338m) 21.11.2018

Lenge siden forrige fjelltur nå, blitt mest stisykling denne høsten. På vei hjemover fra begravelse i Stordal fikk jeg sjansen til å lufte meg litt. Været var upåklagelig.

Frostteppe over Byrkjelo. Eggenipa troner i horisonten.

Eggjenibba, eller Eggenipa som det sto på informasjonsskiltet ved parkeringsplassen, har stått på ønskelista noen år. Umulig å ikke legge merke til denne når man kjører sørover forbi Byrkjelo. Etter en kjapp pitstop innom Bakar-Jon i Byrkjelo for å hamstre bakverk, kjørte jeg grusvegen opp til parkeringsplassen (50 kr).

Tilbakeblikk mot Byrkjelo.
Ikke langt igjen nå, og endelig sol i ansiktet.

Snøen har allerede kommet og gått igjen denne høsten. Nå nå det kun litt snø igjen på de øverste toppene. Kaldt i lufta og mye is i stien på vei oppover mot ryggen som leder til topps. Siden jeg ikke visste hva som ventet meg hadde jeg både isøks og kjettingbrodder i sekken, men fikk aldri bruk for det. Oppe på selve ryggen, som byr på flere morsommme klyvepartier, var det tørt og fint. Aldri eksponert, selv om henda må ut av lommene. Like før toppen møtte jeg en gjeng fra friluftslinja ved Nordfjoreid folkehøgskule. Slo meg ned i sola ved varden og nøt tilværelsen noen minutter før jeg rusla samme vei ned igjen.