Fjellsportuke i Hurrungane (02.05.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Søraust 1 for Store Ringstinden (1,946m) 02.05.2018
Visits of other PBEs Dyrhaugsryggen (2,085m) 02.05.2018

Fjellsportuke i Hurrungane

Det var klart for en uke i Hurrungane med valgfag Fjellsport. Basecamp ved inngangen til Ringsdalen, og en fin gjeng med høye forventinger rigga til telt, parkerte bobiler, og ordna med ski og utstyr. Det var litt deilig å dra hit, og bare vite det at her skal vi være noen dager, mens bachelorprosjektet kan ligge litt på vent. Vi viste ikke hvilke fjell som ventet oss, men rykter fra tidligere år, og så ivrig som jeg er, så hadde jeg studert de fleste skirutene til fjellene i Hurrungane.

Dag 1 - Lauvnostinden
Dag 1 skulle være en oppvarmingsdag og skulle ha den hensikt å sette rammer for sikkerhet, veileders forventinger til gruppa og repetisjon av vurderinger angående tematikk skred, sikkerhet og gruppe. Turen opp til Lauvnostinden gikk rolig for seg. En herlig dag med knall sol og skyfri himmel. Kom oss opp på Lauvnostinden i rolig tempo med fokus på tempo som veileder, vurderinger underveis, gruppedynamiske elementer, og sikkerhet. Hittil hadde vi vært relativt alene opp her, men nå krydde det av skikjørere over alt. Noen fortsatte videre mot Nødre Soleibotntinden, andre kjørte samme nedkjøring som oss. Så latterlig misunnelig på dem som fortsatte bortover eggen...
Vi kjørte nedkjøring noen ganger, før vi kjørte lengre ned mot dalen og repeterte bruk av snøsikringsmidler og rappelanker ved bruk av to isøkser. Fin dag med god kveldsmat i teltet.

Dag 2 - Store Ringstind og Midtre Ringstind
Uka høydepunkt for mange, nemlig turen til Ringstindene. Sola kom og gikk, men på toppene lå skydekket tett. Innover mot Ringsbotn gikk det i fint driv, og innerst i dalen var det av med skia. Bra oppkjørt her fra dagen før, så føret var hardt og fint til stegjernene. Meget god snø rundt hele brebollen og videre opp til skaret mellom Ringstindene, Midtre og Store. Først skulle Store Ringstind bestiges. Totalt whiteout opp her, så GPSen var fremme for å spare tid. Vi klarte likevel å havne helt ute på en av sekundærtoppene, men herfra gikk det radig mot toppen. Utsikten uteble, men nedkjøringen var flott!

Så skulle Midtre Ringstind bestiges. Ble litt skuffa da jeg ikke fikk lede lengden opp her og fikse det faste tauet. Men sånn er det, opp skal man uansett. Fint opp her på stegjern, men toppen ga lite utsikt dessverre. Nedkjøringa over breen var flott, bortsett fra siste nedkjøring ned mot Ringsbotn som var totalt oppkjørt og blitt hardt igjen pga solas varme gjennom dagen.

Dag 3 - Store Dyrhaugstinden
Værmeldinga denne dagen spådde delvis sol, men dette sol ikke til. Turen opp til Dyrhaugsryggen var fin, i og med at jeg fikk gå foran og brøyte, og ta veivalgene. Oppe på ryggen skifta været fullstendig. 16 m/s - 18 m/s og tett snøvær gjorde forholdene utfordrende. Satt igjen skia på fortoppen - renna ned mot Ringsbotn var uaktuell. Frem med stegjern og isøksene, tau og sikringsmidler. Artig rangling bortover eggen. Fikk jobben som bakerste mann i taulaget. Toppen ble bare en rundingsbøye så taulaget ble snudd og vi tusla tilbake samme vei. Nå fikk jeg lede, herlig!
Nedkjøringen var fantastisk, herlige forhold! Kameraet døde her så bilder herfra og videre uteblir.

Dag 4 - Redning og tauteknisk
Uværet fortsatte så noen topptur var totalt uaktuelt. Ble repetisjon av breredning og utbygging av taljesystemer utover brøytekanten nede ved veien. Også litt rappellering med ski som anker og annet. Fin dag! Kurset ble avsluttet i Hurrungane for denne gang, grunnet elendig vær, og lite egnede plasser for skikjøring, av hensyn til skred. Dag 5 skulle derfor bli en kjøredag og heller møtes for Gaustatopptraversen på dag 6 som avslutning på kurset.

Dag 6 - Gaustatopptraversen
Møttes tidlig på morgenen på Rjukansiden og gikk i rolig tempo innover mot nordsiden av Gaustatoppen. Ledet veivalgene her og videre opp mot Nordtoppen. Stegjern og isøks fra rundt 1600m. Vindstyrke på 22m/s og nysnø gjorde forholdene utfordrende og artig!
Kom oss over traversen og kjørte ned normalruta via tidenes sugeføre, helt håpløst!