Kveldstur Visbretinden (26.07.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Leirvassbu (1,400m)
Endpoint Leirvassbu (1,400m)
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 26.07.2018
Leirvassbu parkering (1,410m) 26.07.2018

Fantastisk kveldstur

Sola stekte og varmen var helt vanvittig selv klokka 18.00 på 1500 meters høyde. Etter endt føringstur på Galdhøpiggen, kasta jeg i meg noe lett middag mens jeg kjørte ned og mot Leirdalen. Så på kartet og så etter en fin tur for lett kveldsgange. Valget falt på Visbretinden via nordryggen. Parkerte bilen til et overfylt Leirvassbu og fylte sekken med litt vann, førstehjelp og kamera. Med gåstavene i hendene var det full fart inn innover Kyrkjegulpen.

Nordryggen
Tok av stien ved Kyrkjetjønnet og begynte oppover ryggen. Mye morenegrus helt nederst her langs breen. Ved å følge ryggen slavisk vil man møte på flere små klyveutfordringer, som i stor grad består av fint rødbrunt fast fjell. Artig enkel klyving, som fint kan omgås om dette ønskes.
Opp mot Visbretinden N1 og N2(9pfer) blir klyvingen straks brattere, men kan omgås. Småbratt klyving ned mellom disse om eggen følges direkte. Videre er eggen kvass og luftig ned mot Visbrean og småluftig andre veien. Fra dette punktet svinger eggen opp mot selveste Visbretinden. Fin klyving i stort sett fast fjell. Noe mosebegrodd, men det kan kanskje være på grunn av mitt veivalg ved å følge en rute helt ytterst mot breen. Et mindre teknisk og luftig alternativ er å følge en antageligvis løs renne oppover.

Toppen og veien hjem
På toppen var jeg alene. På Kyrkja var det trafikk som alltid, spesielt på en så fin kveld som denne. Kveldsola farget alt i flotte farger, og skulle vell egentlig ønske at jeg kunne blitt her oppe. Løp ned sørsiden, et slags tråkk med noen varder her og der. Løp oppom Langvasshøe og fulgte ryggen videre bortover over sekundærtoppene. Kjente jeg var litt smålei da jeg ankom stikrysset nede ved Høgvaglen. Løp tilbake til Leirvassbu og smalt inn i bilen. Fin kveldstur!