Føringstur på Uranostraversen (21.07.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Koldedalen ytre teltplass (1,100m)
Endpoint Koldedalen ytre teltplass (1,100m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Slingsbytinden (2,028m) 21.07.2018
Uradalsvatnet Ø2 (1,487m) 21.07.2018
Uranostinden (2,157m) 21.07.2018
Uranostinden S1 (2,037m) 21.07.2018
Uranostinden S2 (2,048m) 21.07.2018

Et eventyr på Uranostraversen

Basecamp I idylliske omgivelser
Sammen med Rune møtte jeg gruppa på Beitostølen, en helt herlig gjeng med masse humør og ulike erfaringer innen friluftsliv for å ha føringstur for Jotunheimen Arrangement. Hadde med flere av de på tur tidligere, men den gangen var det familietur til Galdhøpiggen via Styggebreen.
Denne gangen var Uranostinden fra sør som sto på planen, en tur som har alt. Vi rigget opp basecamp på den store plassen ytterst i Koldedalen nede ved elva, mens kveldssola stekte. Planen var å starte grytidlig, i og med at Vinjerock foregikk bare et par steinkast bortenfor. Kvelden ble brukt til hyggelig prat og matlaging, og forberedelser til morgendagen, som innebar å stille inn stegjern, teste hjelm og sele, og pakke sekkene. Gruppa var klar, noen gledet seg, andre litt mer usikre og spente, og morgendagen måtte bare komme.

Tidlig innmarsj i fantastiske Sørvestre Jotunheimen og opp til S2
Klokka 04.00 var gruppa på full fart innover Koldedalen. Vi valgte å la bilene stå, og heller ta de ekstra kilometerne til fots. Morgenlyset glødet over Falketind og Uranostind, og stemningen var på topp, til tross for at enkelte forståelig nok syns det var litt i tidligste laget.
Opp til Urdavatnet gikk det fort, og heretter begynte stigningen opp mot Uranostinden S2. God frokost nr 2 på 1800 m med sola på vei opp i horisonten.
Videre opp til S2 gikk det rolig, og de første klyvepartiene gikk fort. Rune i front, mens jeg fikk med meg baktroppen. Over til selveste S2 tok vi på oss tauet og førte alle trygt over hakket som kan virke noe luftig.

Over S1 og opp til Uranostinden
Fra S2 gikk det rolig ned steinura bort til S1. Fra S1 tok vi på tauet og kjørte på videre. Jeg ledet videre opp her og topptauet resten av gjengen på rekke og rad. Været var upåklagelig og stemninga i gruppa var helt herlig! Resten av lengdene opp til toppen gikk så det suste. Flink gjeng som stolte på toppvarden et par timer seinere.

Nede i skaret mellom Slingsbytinden og Uranostinden ble det lunsj, men med valgfritt alternativ til Slingsbytinden for de som ønsket det.
Ned breen gikk det fort, og effektivt med mye snø på breen. Det ble en lang utmarsj til bilen, men gruppa var i godt humør og dagen endte helt perfekt. Takk for en fin dag i fjellet!