Kveldsopplevelse til Sokse (16.07.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Krossbu (1,267m)
Endpoint Krossbu (1,267m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Sauen (2,077m) 16.07.2018
Sokse (2,189m) 16.07.2018
Sokse Nordklo (2,182m) 16.07.2018
Visits of other PBEs Bøverbrean 16.07.2018
Krossbu (1,270m) 16.07.2018

Kveldstur og sommerens råeste!

Etter dagens føringstur møtte jeg Samuel på Krossbu for kaffe og et hyggelig gjensyn. Samuel og jeg studerte sammen i 3 år, før vi så etter dette har hatt lite tid til å treffes for nye eventyr. Planen var opprinnelig å ta en rask kveldstur på Bøverbreen for å kartlegge gode områder til bre grunnkurs, i tråd med sikkerhet, læring, metode, og deltagerens forutsetninger. Samuel hadde ikke vært på Bøverbreen på et år, så hadde dermed invitert med meg som hadde fersk kjennskap om den populære kursbreen. Etter et par kaffe og litt diskusjoner rundt de ulike toppene blant Smørstabbhesteskoen ble vi spontant enige om å ta en kveldstur til Sokse. Avtalen ble slik at vi møtes ved innsteget på Bøverbreen om en time, og går via Leirbreen til Sokse. Det var derfor ikke rom for noe annet enn å kaste litt bre,- og klatreutstyr i sekken, litt klær og et par knekkebrød og kokesjokolade.

Opp breen og videre til Sokse
En og en halvtime senere trasket vi oppover breen. Breen var så porøs som den kunne være, og kveldssola stekte. T-skjorte vær og deilige temperaturer denne kvelden, selv på en isbre på 1800m over havet.
Vi droppa tauet opp Bøverbreen og store deler av Leirbreen. Varmen denne sommeren, og lite snø gjorde at blåisen nå trakk seg nesten helt opp til Skeie, for så vidt deilig med tanke på energi, men forferdelig å se breen så hardt rammet. Oppover Bøverbreen så vi på mulige kurslokalasjoner, og drøftet videre rundt tematikken.
Omtrent midt oppe på Leirbreen tok vi på oss tauet. Greit å ha videre opp til Sokse, i og med at det skjuler seg digre bresprekker under snødekket. Oppe ved Sauen ga bregleppa litt utfordring, men valgte å krysse den via en syltynn bro, for å teste litt. Dette gikk fint og videre opp mot Sauen var det noe løst.

Vi la igjen breutstyret i sadelen mellom Sauen og Sokse, og tok frem fjellsikringer. Ingen av oss hadde prøvd denne siden av Sokse før, så greit å ha ting klart. I følge Helgesenbibelen skulle klyvingen ikke overstige 2+, men skulle være luftig og til tider utsatt. Begge benyttet helstive sko for anledningen og tauet forble i sekken, men klyvingen gikk raskt oppover eggen. Morsom klyving i stort sett fast fint fjell, men med enkelte partier med mye svartlav. Bomma nok litt på enkleste rutevalg, for noen partier lukta det grad 3 av. Sola varma til de siste stråler forsvant bak Store Smørstabbtinden. Oppe på Sokse Nordklo viste hele fjellheimen seg i lilla, blått og orange. For en opplevelse.

Ned skaret mot hovedtoppen benyttet vi tauet og noen kamkiler. Jeg ledet ned, via en rute som gikk ut mot nord, forså rett ned i skaret. Rigget standplass og sikret Samuel ned. Opp til hovedtoppen herfra var det bare vandring. Utsikten var slående, men klokka hadde rukket å bli halv 12. Vi ble derfor ikke lenge her oppe, men kom oss på hjemturen etter litt knekkebrød og sjokolade.

Veien hjem
Fra skaret og opp ledet jeg og sikret Samuel på topptau, flott klatring oppover.
Ned droppet vi tauet, men fant antageligvis den riktige ruta ned, for den oversteg ikke grad 2-2+. Samuel manglet sauen, og vi tok derfor med oss den som en bonus. Det ble mørk på vei ned breen, og nede ved Leira var det bare å vasse over etter en dag med massiv smelting. Vi var tilbake til krossbu i halv 5 tiden, takket for opplevelsen og kjørte til hvert vårt. Jeg måtte bare legge meg og sove, i og med at det var ny føringstur kl halv 8. Takk for turen Samuel!