Søndagstur til Granberget i Sør-Odal (18.11.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Granberget (528m) 18.11.2018

Kjørte til Odals Verk. Parkerte på parkeringsplassen ved bommen vest for gården. Gikk bomveien innover forbi Vallsjøen og til Sundbysætra. Fortsatte vegen videre nordover til til veg-/løypekrysset "Gullhaugen".

Infoskilt i krysset på Gullhaugen

Tok av hovedvegen og gikk vegen mot venstre og sydøstover opp mot Granberget. Passerte "Ruggesteinen" og tok av vegen mot syd der vegen svingte mot høyre /vestover mot Granbergsetra.

Ruggesteinen

Herfra var ned nytråkket sti ca 100 meter bort til skiltet og Kjentmannsposten på Granberget. Høyeste toppen ligger 20 meter øst for skiltet. 8,3 km hit.

Skilt og Kjentmannspost på Granberget
Høyeste kulen 20 meter øst for skiltet

Etter innskriving i boka og fotografering fortsatte vi videre mot sydøst i vel 200 meter frem til trigpunktet på Granberget. Norsk flagg og plakat ved restene av det det som en gang var en mast for trigpunktet. Denne høyden var frem til for noen år siden ansett som det høyeste punktet i Sør-Odal kommune, men kart med en meters høydekurver viser at kollen lenger nordvest er en meter høyere.

Flagg og infoplakat på den gamle kommunetoppen

For å få en rundtur valgte vi å gå skogen rett sydover ned fra Granberget. Krysset en veg og fortsatte videre mot syd og ned til neste veg. Gikk stien bort til tuftene etter Valstadsætra og fortsatte stien videre mot syd og ned til vegen vi gikk oppover. Fulgte vegen tilbake til bilen. Tilbaketuren var litt kortere, så hele turen ble 15,0 km lang. Nina var med på denne fine turen midt i november med skyfri himmel, ca null grader og null snø i terrenget.