Trettekollen - Nedre Eiker, 291/404 (19.11.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Trettekollen (607m) 19.11.2018
Visits of other PBEs Solvang parkeringsplass (406m) 19.11.2018

Fra vestsideveien ved Torstad fulgte vi skilt mot Eiksetra og etter hvert mot Solvang. Passerte en bom, 20kr i kontanter. Parkerte ved Solvang parkeringsplass, stor parkeringsplass her, koster 10 kroner. Gikk litt tilbake til krysset der vi kjørte inn til Solvang og tok til høyre skiltet mot blant annet Kanada Justad. Da vi kom til krysset ved Grunnvannet holdt vi til venstre, skiltet mot blant annet Svarthamna. Fulgte denne grusveien ca 2 km til 32 V 560826 6632330 , her forlot vi grusveien og tok vi inn på skogsbilveien til høyre. Litt før vi nådde høyspentlinja ble den mer en sti enn skogsbilvei. og der stien delte seg holdt vi til høyre. Vi fulgte stien under høyspentlinjen ett stykke til det var 350 meter i luftlinje til toppen. Her gikk det ett lite tråkk innover som vi fulgte ett stykke før vi gikk i terrenget mot toppen. Kom inn på en god sti like før toppen. Ikke noe utsikt i dag, lavt skydekke og rim på trærne på toppen. Ned igjen fulgte vi den gode stien fra toppen ned til høyspentlinja, det var en bedre rute enn den vi gikk opp. Den var ikke så lett å se fra stien under høyspenten, men starter ved 32 V 560462 6633418. Resten gikk vi samme vei som opp. Brukte 1 time og 15 min opp og totalt litt over 2,5 timer. Thomas (Rotta) og Brage var med på tur :)

Brage var først på toppen :)