Vestegga på Store Smørskredtinden (18.11.2018)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Skylstad (95m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Smørskredtinden (1,630m) 18.11.2018 16:07
Visits of other PBEs Patchellhytta-Slogen Parkering (95m) 18.11.2018 07:32
Store Smørskredtinden - Langfonndalen (1,000m) 18.11.2018 07:32
Store Smørskredtinden - vestegga (1,000m) 18.11.2018 07:32
Vestegga utsiktspunkt (1,165m) 18.11.2018 07:32

Vestegga på Store Smørskredtinden har vært høyt opp på prioritetslisten etter at jeg gikk Smørskredtindane på randonee tidligere i år. Endelig hadde jeg både tid å været på min side så dro til Sunnmørsalpene for noen seint-på-høsten fotturer i alpine turer. Det hadde vært svært varmt flere dager før, men nå var temperaturen på vei ned og ett stabilt høytrykk bygget seg opp. Svært vått og fuktig i terrenget ellers, så jeg var litt spent da jeg våknet opp nede i Norangsdalen å alt var spekt fra bynnen av dalen og langt oppover. Håpet var at det var tørt og fint på eggen.

Norangsdalen fra stien opp mot Patchellhytta
Østover mot Fivelstad

Grei sti å følge opp fra Norangsdalen. Ved 730moh tok vi av stien og fant en fin trase opp i mellom urene og en time seinere var vi oppe ved en varde på ett flott utsiktspunkt ved 1200moh. Hver en stein her oppe var glassert så det føltes som jeg allerede hadde klatret flere opptak i grad 3 til 4-sjangeren på flatfjellet her. Heldigvis var de skarpeste steinene helt ytterst mot sør noe avsmeltet, så jeg var optimistisk på videre ferd mot selve Vestegga.

Store Smørstabbtinden og Norangsdalen
Oppe over første hammeren på Vestegga
Videre oppover vestegga fra toppen av den første hammeren

Fra 1300m brattner det til og det blir litt småklyving opp til den første markante hammeren på Vestegga. Hammeren er ikke høy, kanskje 10m og byr på fin klatring som er overkommelig for de fleste. På grunn av en skadet tommel skal jeg holde meg unna den mest krevende klatringa ei stund til så jeg søkte litt på sørsiden av hammeren og fant en ganske grei og direkte variant der, kanskje grad 2+/3- på det vanskeligste. Fra toppen av hammeren og videre oppover egga mot den mye større hammeren lengre oppe ble det kvassere og kvassere. Ett par opptak her og der, men aldri moe mer en grad 3. Disse kunne også unngåes med noe litt lettere på både høyre og venstre side. Eggen var tørr og varm, men isen kunne lure på nordsiden. Opp mot den øvre hammeren endte vi i ett kvast skar som man ikke ser før man står oppå det. Herfra og opp blir klatringa mer seriøs, så ikke noe vi kunne gå med tommelen min i dag. Knapt med lys også i disse novemberdager så vi gikk inn på snø og is på nordsida og fulgte noen varder videre opp.

Is og snø på nordsiden av eggen

Mye is og hard snø på nordsiden gjorde det ikke til noe enkelt prosjekt å komme oss opp her heller. Vi kunne ha gått helt ut på snøen lengre inn på nordflanken og tatt oss opp til toppen, men vi ønsket å gå Vestegga fra av den øverste hammeren til toppen. Måtte sikre oss godt hele veien opp og brukte lang tid. Men endelig var vi på eggen igjen. Her var det svært kvast og luftig og utsikten kunne ikke ha vært noe råere!

Øvre parti av Vestegga
Sola går ned
Kveldutsikt fra toppen

Sola gikk dessverre ned før vi kom på toppen, men man klager ikke på utsikten herfra uansett! En boks cola, sjokolade og noen skiver ble inntatt mens vi satt på toppen. Var her i nesten en time før vi begynte å bevege oss ned østrenna. Det hadde blitt mørk, men månen lyste såpass at hodelykt var oppskrytt! Snøen ned var derimot av det hardeste slaget, så det ble sikring med tau ned også.

Ned hardsnøen i østrenna
Norangsdalen fra Langfonndalen

Flott

Written by Olepetter 20.11.2018 18:13

rapport med deilige bilder, må jeg si!