Hjørundfjordegga + Leknesnakken (18.11.2018)  6

Saksa stistart (40m) 18.11.2018 06:46
Bentebu (365m) 18.11.2018 07:18
Bikkehella på Elsandtindane (1,395m) 18.11.2018 14:02

Etter gårsdagens tur (Tuva, Langhornet, Kubben mm.) tok vi ferja over fjorden, slo opp telt mellom Urke og Øye, lagde mat og slappet av rundt bålet noen timer, før vi satte vekkerklokka på fem og la oss.

Det ble ei god, men litt for varm, natts søvn i den nye vinterposen. Etter en runde med kaffe og frokost ved teltet, kjørte vi en bil til Haukåssetra før vi begynte på normalveien til Saksa i bekmørket.

På veien oppover lia la vi turen innom Saksas utmerkede utedo. Her fikk vi effektiv vekt opp ei dame som sov på Bentebu ved å sette tre hodelykter rett i fleisen på henne før vi ble klar over at det var folk der...

Vi tok deretter en avstikker opp på Leknesnakken. Det skulle vise seg å bli verdt det, for akkurat da vi nåddetoppen bikka vi for første gang ut av den tette skodda som lå nede på fjorden. For et syn!

Bildebonanzadag. Lite som slår kombinasjon av klar høstluft, soloppgang og å være over skodda/skydekket.
Leknesnakken stikker seg akkurat ut av skoddehavet.
Sola snek seg over fjellrekka akkurat da vi nådde toppen på Saksa (der det hadde ligget to personer under åpen himmel som ventet på akkurat det samme øyeblikket). Meget solid men uplanlagt timing for vår del.
Utsikt videre mot de to høyeste Saksa-toppene, Breidfonnhornet og Elsandtinden. Det er faktisk et lite stykke bortover ryggen her, men god sti og veldig fint å gå.
Med ishinne i nordhellingene ble det nesten turens crux å komme seg ned fra den første Saksatoppen. Vi var glade for kjettingen akkurat i dag. Ellers hadde vi nok vurdert å ta fram tauet.
Motlysbilder er ikke min sterke side...
På vei opp mot Breidfonnhornet
Posering på Breidfonnhornet
Breidfonnhornet sett fra nord
Ryggen videre mot Elsandtind. "Toppen" til høyre er bare en del av ryggen, og det er ingen vanskelige punkter forbi den. Man må kun så vidt nedi med hendene et par steder.
Etterhvert lå det litt snø på ryggen her og der. Vi hadde egentlig håpt på mer snø slik at det kunne bli et vinterpreg over turen, men det ble ikke bruk for stegjerna før like under toppen.
Før den siste delen av ryggen opp til Elsandtind må man klyve ned denne hammeren. Det er gode tak og enkelt, men i dag var det temmelig isete og glatt her siden hammeren lå i skyggen. Vi tok derfor frem tauet og sikret for å unngå å gå på en smell.
Det er stort sett bare gåing med et og annet greit klyveopptak oppetter ryggen, der et par litt våte sva var dagens største utfordring. Her ser vi muligens det som er klyvecruxet. Vi fulgte en sti som gikk litt til venstre med nokså lett klyving, og så ikke behov for tausikring verken her eller andre steder før fortoppen på Elsandtind.
Isøksa måtte frem ved kryssing av et litt hardt og eksponert snøfelt
Fra første fortopp nedover "Hjørundfjordegga"
Fra første fortopp mot andre fortopp på Elsandtinden
Opp til andre fortopp tok vi på stegjern ettersom det var sammenhengende nokså hard snø opp til toppen der utglidning ville blitt fatalt.
Videre bortetter eggen fra fortopen var det som ventet enkelt, men fint og eksponert klyveterreng. Vi er glade i tausikring og gikk løpende hele veien til vippesteinen.
Fra vippesteinen og videre utover den lavere delen av Elsandtindane
Saksa
Jon på vippesteinen
Siste nedklyving på returen til fortoppen
Ned fra fortoppen mot Nordkopen var det stort sett sammenhengende snø og gode stegjernsforhold

Kremtur!

Written by Affen 22.11.2018 22:33

En av få som frister til repetering. Ser ut som dere hadde optimalt vær. Med snø i nordkopen så slipper man vel sva-labyrinten også. Flotte bilder!