Høyest i Båtsfjord & Vadsø (28.04.2008)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Vestre Jakobselv (450m)
Characteristic Other trip
Ascents Skipskjølen (633m) 28.04.2008

Kommunetopper
28.4.2008

Etter Vestre Jakobselv kjørte vi 4.5 km innover Jakobselvdalen til p-plassen. Her ventet Bjørn fra Varanger Opplevelser med en splitter ny scooter til leie. Vi pakket ski og sekker på turbomaskinen og la i vei innover Varangerhalvøya. Etter 30 km parkerte vi 300 meter fra scooterløypa. Overskrides dette venter en klekkelig bot og anmeldelse. Siste 10 km foregikk på fjellski til Skipskjølen (633 og 634). Det var ikke en sjel å se i dette ødemarks-området. Varmt vårvær gjorde sitt til at det ble litt gjennomslagsføre på returen. Scooter-turen utgjorde 78 km.

FINNMARK = 56 stk 1.ordens trig-punkter.

VARANGERHALBVØYA nasjonalpark ble opprettet i 2006. Området er et flatt viddelandskap med runde, steinete og langstrakte fjellåser. Elvene fører vannet ut dalene til kysten, hvor laksen og sjørøya finner veien til gyteplassene. Folk flest driver gjenbruk av bålplasser langs elva, med skånsom sanking av ved. Her er spor av tamreinens tråkk, men ingen merka stier. Mellom elvedalene er det glissent dyreliv og lite folk.