Tuva, Langhornet, Kubben mm. (17.11.2018)  5

Kubben (1,126m) 17.11.2018 14:04
Langhornet (1,233m) 17.11.2018 14:47
Visits of other PBEs Årsetsætra p-plass (500m) 17.11.2018 09:38

Helgetur med kstandal (Kristian Standal) og JonMA. Jeg og Jon dro inn til huset til Kristian på Standal på fredag etter jobb og fikk servert fårikål ved ankomst. Prima. Tidlig avmarsj neste dag til Kvistaddalen. Herfra ble det en fin runde innom diverse nye topper for oss alle tre.

Speiding etter finværet som var meldt fra parkeringa (og som kom til slutt)
Jon på den godt opparbeidede stien inn mot Kvamsetdalen med den steile veggen på Langhornet bak
Kvistadkjerringane holdt seg så vidt klar av skydekket mens vi gikk innover dalen.
Tuva, som bærer navnet sitt med rette, besteget. Kristian speider videre mot nordeggen på Dukhornet som vi skulle følge videre.
Jon på Tuva med Langhornet og Dukohornet nordvest i front.
Ryggen opp mot "nord for Dukohornet" ble etterhvert litt bratt, og på dagens sleipe føre var det bare å trø forsiktig.
På "nord for Dukohornet". Dukhornet bak.
Ryggen mot Dukhornet har noen klyveopptak, og til slutt syntes vi det så for bratt og begrodd ut til at vi hadde lyst å fortsette på det sleipe underlaget (det hadde sikkert gått helt fint om vi hadde prøvd, men alle var enige om å droppe angstfylt krafsing på våt mose akkurat i dag) Ettersom det var flere store åpne store bresprekker til venstrefor ryggen, var vi heller ikke gira på å forsøke å omgå vanskelighetene på breen. Vi gikk derfor et lite stykke tilbake og ned ei renne mot Langhorndalen.
I renna lå det igjen en del snø fra snøfallene i oktober, og isøksa kom derfor til nytte.
Ryggen vi snudde på sett fra der vi kom opp igjen på ryggen mellom Dukhornet og Dukhornet Nordvest.
Ryggen mot Dukhornet Nordvest og Langhornet var flott. Her begynte også sola å komme gjennom.
På Dukhornet Nordvest. Her tok jeg en soloavstikker mot Kubben, mens Kristian og Jon tok kaffepause to for dagen.
Mot Kubben (den lille pyramiden) med ryggen videre mot Klovtindene.
Mot Langhornet fra Dukhornet Nordvest
Ryggen mot Langhornet med Skårasalen og Kvistadkjerringane bak
Kubben
Kubben og Klovtindane
Kristian har fått inn fjellposeringen på Langhornet.
Ned fra Langhornet fulgte vi ei renne som var litt bratt i starten, men grei å gå.
Kubbe sett fra Trollvatnet
Renna ned fra Langhornet.