Bergen: Borga og Kvitnosa fra Borgo i Langedalen (16.11.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Borgo (140m)
Endpoint Borgo (140m)
Ascents Borga (634m) 16.11.2018 10:48
Visits of other PBEs Borgasetra (grunnmur) (440m) 16.11.2018 09:36
Kvitnosa (526m) 16.11.2018 09:36

Dagens tur startet ved Borgo i Arna og turmålet var toppen Borga. Hadde en hyggelig prat med bonden og en hjortejeger nede ved gården der jeg fikk parkere bilen. Ikke lett å se hvor stien startet men de loste meg inn på rett vei. Først gjennom grind og videre oppover på en utmark til høyre for elven. Rett før jeg kom til granskogen var det et tur-skilt som pekte til høyre og til ny grind. Etter den var det videre oppover på utmark til stien gikk inn i granskogen. Gjennom granskogen var det god sti, lett å følge.

</imageslider>
Ovenfor granskogen går det god sti videre oppover. Fikk øye på 4 hjort på andre siden av elven, de hadde også fått øye på meg, for de for i full fart nedover og inn i granskogen. Ved Borgasetra er det rester etter et gammelt sel eller annen bygning.

Rester etter et stølshus, navnet Borgasetra kan tyde på det.

Ovenfor Borgasetra tok stien til venstre og går videre retning Vikinghytten på Vidden. Jeg tok av fra stien og fulgte dyretråkk? svak sti retning Norhytta, men tok etter kort tid til høyre og rett oppover lien mot toppen Borga.

Borga 634

Fra Borga fulgte jeg ryggen sydover ned til trig.p. 526 på Kvitnosa. Her er det en Bergensvarde av stålrør. Fin utsikt ned i Arnadalen, jeg la inn et PB utsiktspunkt her.

Kvitanosa 526 her med utsikt sydover mot Espeland

Jeg tok nå på skrå nedover lien mot Borgasetra for å komme inn på stien igjen, måtte gjennom 2 brake-felt ellers gikk det geit. Tilbake til Borga uten å se eller hørte noe fra hjortejegeren som også skulle til fjells.