Vinterklatring Bitihorn (14.11.2018)

Written by senfterberg (Coni Häusler)

Ascents Bitihorn (1,607m) 14.11.2018
Tåke i Oslo, sol i Jotunheimen

En nitrist grå arbeidsdag i Oslo fant en bra avslutning allikevel. Rett etter Beitostølen var tåka borte og vi kunne sette opp teltet under en utrolig flott stjernehimmel. Etter noen vurderinger, hvor det kunne være best å teste ut øksene for sesongen, valgte vi rute 287 i klatreføreren som vi fikk anbefalt av en tindeklubb kollega. Tror ikke at vi fulgte rutebeskrivelsen slavisk. Vi klatret først opp en kamin, så et lite riss til høyre. Deretter kløv vi et system av små snørenner videre. Totalt 3 taulengder, graderingen M3 hvis man unngår de bratteste rissene.

Herman klatrer i flott lys og enda flottere snøforhold

Vi toppet ut rett etter 12 og hadde da fortsatt noen timer å slå i hjel. På grunn av de fantastiske snøforholdene (hard firn snø som på våren), løp vi ned igjen og traverserte til snørenna, rute 291.

Herman i midtre delen av renna

Mange har nok lagt merke til renna på Bitihorn når de kjørte forbi østsiden av fjellet på vei fra eller til Valdresflya. Denne renna er ganske ufin på sommeren, men vinterstid, når løsgodset har frosset, gir den en meget spektakulær adkomst til toppen av Bitihornet.

Det gikk greit uten tau

Under høstlige forhold med lite snø må det sikres allerede når renna smalner til. Men med såpass mye og god snø som vi hadde denne dagen, gikk vi uten tau nesten helt opp til det karakteristiske hølet. Så ledet Herman det første cruxet (M4) inn i hulet. Jeg tok meg ev den andre taulengden, fra hølet og ut til topps (et punkt M5).

Herman har passert første crux