Elsåsfjellet - med sandaler gjennom stikkebusker (02.06.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Elsås (148m)
Ascents Elsåsfjellet (244m) 02.06.2018

Etter turen på Skardsveten kjørte jeg til Elsås. Her parkerte jeg utenfor en låve og fulgte grusveien omtrent til vegs ende. Gikk til venstre og inn på en gresskledd vei. Denne ledet egentlig bare ut i vilt terreng. Distansen opp til Elsåsfjellet herfra, var såpass kort at jeg ikke gadd å ta meg bryet med å finne en sti. Banet min egen vei gjennom busker, gress og kratt.

Startet med å følge denne veien oppover
Til venstre for de store grantrærne går en sti helt opp til toppen.

Angret bittert på at jeg valgte sandaler som fottøy til denne turen. Barnåler og biter av små
greiner snek seg stadig mellom tær og under fotsålen. Lenger oppe kom jeg plutselig inn på en rødmerket sti. Alltid like kjekt å komme inn på stier etter å ha banet sin egen rute mellom buskene. Denne stien ledet helt opp til toppen.

"Granskaufie"

Til min store forbauselse var det en bok man kunne skrive seg inn i her oppe. Må være den mest gudsforlatte plassen for en topp-bok. Skrev meg inn og gikk opp til det høyeste punktet før jeg startet på returen. Fulgte nå stien helt ned, og den kom faktisk ut like ved den gresskledde veien jeg hadde gått inn på i starten. Vanskelig å få øye på smale og lite brukte stier i det høye gresset. Løp ned igjen til bilen og satte nå kursen mot Erstad.

Toppen av Elsåsfjellet. Til og med turbok med registrering her oppe.