En regnfull dag i New York (11.11.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Yorkbekken (178m)
Ascents Nordøst for Nymofjellet (690m) 11.11.2018

Jeg kjørte etter route 74, og parkerte på veiskulderen nord for New York. Dette var en skikkelig grå og regnfull dag. Jeg gikk ca 500 meter langs York small river til jeg kom inn til sentrum av New York. Her var det mest myr med noen høye furutrær. Fortsatte videre opp forbi tregrensen. Nesten all snøen som har kommet har forsvunnet. Passerte vann 582 NV for toppen av "Nymofjellet NØ" Fin utsikt mot fjella innover mot Snåsa. Meget sterk vind på toppen som består av en liten varde og noen jevnhøye steiner på ryggen. God utsikt ned til vann 616 SØ for toppen. Tjue meter nedenfor var det nesten vindstille. Fortsatte nesten samme rute ned.

Stedsnavn:
Denne turen kommer i kategorien spesielle stedsnavn. Det er to steder i Norge som har navnet New York, den ene i Grong kommune og den andre ligger på Sjoa i Sel kommune. En gammel bosettingsplass. Dette besøket til New York kan kombineres med en tur til Pb toppen Kviknegråhø (1420) Når det gjelder Grong så finnes det en by I Australia 20 mil vest for Canberra som heter Grong Grong. (Dobbel) På aboriginerspråket betyr navnet "Dårlig campinggrunn" (bad camping ground) Men i Grong (Norge) er det en veldrevet campingplass, drevet av humoristen Per Arne Lynum (bedre kjent som ungkaren Ottar)
Grong og Grong Grong har også til felles at de har jernbanestasjoner (dessverre nedlagt i Australia.) Grong Grong åpnet stasjonen i 1881 og Grong åpnet stasjonen i 1929.

New York
Utsikt fra toppen av Nymofjellet NØ
Varde på Nymofjellet NØ
Grong Grong i Australia. Er du trett ta en rast i Grong Grong
Blir du trett i Grong kjører du til ...........
Langnes Camping for en velfortjent rast.

Her så det da urbant ut!

Written by Snilen 13.11.2018 12:12

Kan ellers anbefale Kentucky ved Holmestrand og Florida i Bergen om du vil ha det enda mer urbant

Sv: Her så det da urbant ut!

Written by TERJES 14.11.2018 03:02

Takk for tips. Jeg har sjekket litt, og fant ut at Kentucky er et pb-element og ultraløpet Vestfold Ultra Challenge går rett forbi. Skal man til Florida i Bergen må man holde tunga beint i munnen, da det er et virvar av veier ved stedet ved Store Lungegårdsvannet. Florida i Farsund er lettere tilgjengelig der det ligger idyllisk til nedenfor Farsund Fjordhotell. Vi har mange eksotiske stedsnavn i Norge. Jeg har funnet London, Paris og Jerusalem. Det mest eksotiske jeg fant var holmen Damaskus i Grunnevatn i Iveland Kommune. Der skulle du ha vøri Lars, med gummibåten eller med Cindy. (Det går bilvei forbi vannet) God tur!