Høyest i Karasjok & Porsanger (23.04.2008)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Leavnnjasjavri (450m)
Characteristic Ski trip
Ascents Čohkarášša (1,138m) 23.04.2008
Vuorji (1,024m) 23.04.2008

Kommunetopper
23.4.2008

SCOOTER og SKI
Fløy fra Værnes til et solid høytrykk i Porsanger. Neste dag kl 7.00 traff vi Frode, Knut og Tone på Skoganvarre. Dermed ble det scooterskyss (22 km) etter merket løype til Leavnnjasjavri (1.5 time). Videre var det gode snøforhold opp til Vuorji (1024). Skled raskt ned igjen, hvor vertskapet hadde ordnet med bål og nykokt kaffe. Selv om det var tidlig på dagen var flere påsketurister ankommet campen. Fortsatte nordover og gikk vest for Oppardasrassa. Deretter i rett linje mot Cohkarassa (1139). Her var en nedsnødd varde og endeløs utsikt. Betydelig raskere gikk nedfarten på tilnærmet slushføre. Etter en solid abeidsøkt var vi tilbake ved Leavnnjasjavri (kl 17.00). Her var det høy stemning og servering av grillede pølser.. Takk for god service. (Scooter t/r Leavnnjasjavri utgjorde 44 km).

STABBURSDALEN nasjonalpark ble opprettet i 1970. Her finnes verdens nordligste furuskog og det nordligste leveområde for flere dyre og fuglearter. Store deler av nasjonalparken består av snaufjell og til dels med runde fjellformasjoner, som er karakteristisk for denne delen av Finnmarksvidda.

Skoganvarre
Dagens første mål i sikte