Totlandsfjellet i smådramatisk vær (11.11.2018)

Geschrieben von Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Startpunkt Svensdalstjørna P-plass (303m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 1h 06min
Entfernung 4,0km
Höhenmeter 231m
Besteigungen Totlandsfjellet (538m) 11.11.2018 13:36
Besuche anderer PBE Svensdalstjørna p-lomme (300m) 11.11.2018 13:02

Bestemte meg for å ta en ny tur i Samnanger. Denne gangen var det Totlandsfjellet som stod for tur. Jeg kjørte til parkeringsplassen ved Svensdalstjørna. Jeg visste på forhånd at det ikke var særlig mye til stier å velge i her, men jeg fant et tråkk som jeg fulgte oppover i starten.

Parkeringsplassen ved Svensdalstjørna
Kjerrevegen jeg fant, og som jeg fulgte opp til trigpunktet

Dette forduftet da jeg bare var kommet noen hundre meter opp, og jeg fortsatte derfor i mitt eget tråkk. Banet meg vei gjennom busker og kratt. Det regnet i dag også, og det tok ikke så lang tid før jeg var gjennomvåt.

Utsikt over Samnangerfjorden

Etter litt opp og ned i kupert terreng, kom jeg plutselig inn på en bred kjerreveg. Det var som en åpenbaring, bokstavelig talt også. Denne fulgte jeg helt opp til en liten installasjon ved trigpunktet på 498 moh.

På vei opp hit passerte jeg en småbarnsfamilie der moren og faren forsøkte iherdig å motivere sønnen til å fortsette helt opp til toppen. Han hadde slått seg helt vrang lenger nede, og sjokolade på toppen var ikke lenger en verdig belønning nok i dette været. Da jeg oppdaget situasjonen, klappet jeg gutten på skulderen og sa "Du er kjempeflink. Kom igjen! Helt opp til mamma og pappa nå". Da fikk han plutselig fart på beina igjen. Foreldrene takket meg. Veldig givende.

Vrden på toppen
Fjellfie

Da jeg kom opp til trigpunktet fortsatte jeg bortover på sti til høyeste punkt på Totlandsfjellet, som ligger ca 0,5 km lenger sør. Ankom dette etter kort tid. Skrev meg inn i boken her oppe og tok et bilde før jeg returnerte igjen samme vei.

Solen kom plutselig frem et øyeblikk og skapte en fin stemning på vei ned igjen. Fikk flott utsikt over Samnangerfjorden, og kunne skimte deler av toppen på den snøkledde Tveitakvitingen mellom de mørke skyene.

Jeg valgte å følge kjerrevegen så langt ned jeg kunne, før jeg til slutt måtte skrå ut i terrenget og kom inn ingen på tråkket jeg hadde fulgt i starten. Fulgte dette ned igjen til bilen på parkeringen ved Svendalstjørna. Fin tur i kontrastfylt vær.

Kart

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.