Storliåsen (Grong 13/36) (04.11.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Traktorvei mot Storliåsen (312m)
Ascents Storliåsen (456m) 04.11.2018

Kjørte fra Grong sør etter E6 og fortsatte etter vei 74 mot Sverige. Ved Nyneset Jakt og fiskebolig, som har sju soverom og 10 sengeplasser til leie for kr 2050 pr døgn,
https://www.inatur.no/hytte/58a1c36de4b0af1d2056b58a , går det en bomvei over til Harran. Denne er også brukt ved bestigning av Heimdalhaugen. Prisen er kr 60,- og betales over telefon, med tilsendt kidnr. innen 14 dager etter passering. Jeg kjørte forbi Møkkelvatnet, og like før brua over Breivasselva, som kommer fra Breivatnet og går nrd i Møkkelvatnet, var veien sperret av noen trær med rot. Jeg trodde først det var regnet som hadde veltet trærne, men etter 100 meter viste det seg at brua var under restaurering. og brua var stengt med materialer, og på andre siden var veien sperret av en traktor. Dette førte til at jeg måtte gå til fots til Brusvatnet. Totalt 4,5 km ekstra hver vei. Ved Brusvatnet er det ei hytte, som er avmerket som Bedehus/Menighetshus på garminkartet, men en lokal en som jeg traff hadde aldri hørt om noen slik virksomhet her inne i villmarka. Fra Brusvatnet var det en lett tur opp til Neskjølen, med en fantastisk utsikt mot Heimdalhaugen. På toppsteinen er det et trigpunkt. Noe snø den siste kilometeren mot toppen.

Tur nr 2:
Kjørte tilbake mot Nyneset og tok av en traktorvei som var kjørbar med bil ca 1,2 km fra Nynesvegen. Lett terreng mot toppen, passerte ei lita myrtjønn og gikk opp på toppvarden, med noen steiner. Ca 30 meter bortenfor er det en stor bergknaus/stein som var like høy på gps. Denne burde kanskje vært toppen? Gikk også innom toppen som har trigpunktet på 451 moh. Hovedtoppen er 456 moh. Korte dager nå, nesten mørkt klokka fire.

Tur nr 1 Neskjølen 12.8 km
Tur nr 2 Storliåsen 3,4 km
Totalt 16.2 km

Traktorveien (kjørbar med bil) inn mot Storliåsen
Bilen passerte 300000 km i dag. (ca halvparten er Peakbookkjøring)
Ei lita myrtjønn like før toppen av Storliåsen
Toppvarden på Storliåsen
En markert høyde like ved toppen av Storliåsen
Snuplassen på traktorveien

300.026

Written by otto 05.11.2018 16:23

Såpass ja, men min trauste Volvo har passert 407.000, nesten alt er PB-kjøring......

Sv: 300.026

Written by TERJES 06.11.2018 03:30

Volvoen går sikkert 800000 km uten problemer, men jeg skal bytte bil ganske snart.