Skitur til Lundåsane (04.02.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bontveit (300m)
Endpoint Samme (300m)
Characteristic Ski trip
Ascents Lundåsane (361m) 04.02.2012

ÅRETS FØRSTE SKITUR

Astrid og jeg parkerte på Bontveit ca. 300 moh. Her var det nok snø til en skitur mot dagens beskjedne mål - Lundåsane. Det var ca 50 cm snø, men alt var løs nysnø som var tung å gå i utenom løypene. Gråvær og endel vind. Vi fant en skiløype rundt Lundåsane sørover mot Frotveitvatnet, og fulgte denne til vi var rett under toppen på nordsiden av Lundåsen. Opp mot toppen var det ingen som hadde gått før oss. Vi tråkket oss oppover i løs dypsnø i en relativt bratt oppstigning mellom busker og kratt opp til toppen av åsryggen, og brukte faktisk like lang tid på disse 50 m som på resten av turen! Oppe på ryggen var det uventet fin utsikt mot Hausdalshorga og Solbakkefjellet, samt mot Livarde-området og Slettegga som lå delvis skjult i tåke. GPS på den høyeste fjellknausen på ryggen 0306473 6692557. Vi fortsatte nå nordover langs ryggen tilbake til bilen, og dette var mye greiere enn oppturen vi hadde valgt.