2dre Free-heel tur til Skjerdingen (10.03.2018)  5

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Ascents Søre Blåskjerdingen (1,061m) 10.03.2018
På vei opp mot Blåskjerdingen, litt ovenfor skoggrensen, men før vi er kommet opp på eggen som fører oppover mot toppen. Min datter i forgrunnen, og jeg i bakgrunnen. Fjellet midt i bildet baktil er Frostatind. Ute til venstre sees Middagsfjellet og Trolltind. Mellom Middagsfjellet og Frostatind sees Sandtinden og Sprovstinden.

Det var bare 14 dager siden jeg hadde vært på Skjerdingen/Blåskjerdingen sist, men det var en artig tur som fristet til gjentagelse, så denne dagen spurte jeg yngste datteren om hun hadde lyst til å være med, og hun lot seg ikke spørre to ganger. Turen gikk med ScottyBob Telemarkski for oss begge, og vi hadde begge Contour-feller under skiene. Vi fulgte samme trasé som jeg hadde fulgt 14 dager tidligere, dvs. skogsveien så langt den går, deretter langs noen gamle skispor gjennom småskogen, så oppover snaufjellet til vi kom opp på fjell-eggen som på en måte leder opp mot toppen av fjellet. Om lag 200 høydemeter før man når toppen, slutter den nevnte fjelleggen, og man må i stedet opp en nokså bratt og steinete bakke. Her er det ofte hard snø og skare, for hele turen opp til Blåskjerdingen fra Nakkedalen likker slik til at sola tar godt når den skinner.

Vi kom oss opp siste kneika. Vel oppe ved varden på sør-toppen av fjellet (1061 m.o.h.), puttet vi i oss litt mat, og tok fellene av skiene, før vi vendte nesen nedover igjen. Det øverste bratte partiet er en utfordring på Telemark-ski og her kjørte vi vel stort sett paralell. Nedover langsetter den tidligere nevnte eggen, var forholdene imidlertid ypperlige for Telemark-kjøring, med mye pudder, selv om det også var partier med skare.

Utsikt fra Skjerdingen i retning Molde. Fjellet midt i bildet er Nakkefjellet (med toppene Tverrfjellet, Blåfjellet og Grøtfjellet). Bak Nakkefjellet er Fiksdal. Ute til venstre er Otrøya. Til høyure i bildet sees Tomrefjoreden, Furlandet, og Vestnes.