Sydpolen Toro Hausdalsåsen (28.10.2018)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point P-plass Hausdalen (100m)
Endpoint P-plass Hausdalen (100m)
Ascents Sydpolen (952m) 28.10.2018

Knall vær hele helga i Bergen ! Det er litt snø og is så vi velger å gå til "Sydpolen" fra Hausdalen. Turen opp er i skyggen neders, men det blir sol lenger oppe som fjerner snøen. Dette er nok en av Bergens høyeste, lengste sammenhengende motbakker. Starter på ca 100 moh. De første 2 km in Brekkedalen stiger det svakt til ca 200 moh. Så begynner det en sammenhengende stigning på 750 meter på ca 1800 m horisontal avstand. 42% eller ca 22 grader (ikke mer ?)

Det er lett å finne stien opp. Etter å ha krysset Tverrelva følges veien videre opp en bakke. Noen har bygd en varde i vegkanten der en skal ta av og stien går rett ved siden av første høyspentmast øst for elva. Stien er lett å følge (men tung å gå ;) helt til topps.

Mange snur og går samme veg ned, som denne turen: Sydpolen Opp. Vi har bestemt oss for en runde og vil ned til Gullfjellstjørnan og bort til stien langs varderekka ned til Korketrekker'n.

Vi har gått ned et par ganger før, men husker ikke helt den gode traseen. Fjellet er tørt og det er lite snø og is nedover. Legger merke til at det er varder ute på kanten mot "stupet" og følger disse langs ryggen helt ned. Nede ved tjernet mister vi vardene og går en liten krok bort til utløpsosen. Her ser vi flere varder som fører oss helt ned til stien langs varderekka. Denne "vegen" ned fra Sydpolen er litt bratt og det er sikkert lurt å gå opp første gang under gode forhold når det er tørt,lyst og god sikt. Det er mulig å gå seg "skorfast". Dette spor følger vardene bedre: Osevann Redningshytta Sydpolen

Følger hovedstien ned Korketrekker'n og tar av opp i skaret øst for Toro. Her er det god sti. Pass på å ta til høyre midt i skaret slik at du kommer ut på ryggen sør for Toro. Her er det også bra sti og små firkanta varder. Turen ned er flott, litt slakere enn stien vi gikk opp og vi kommer nesten helt ut til P-plass før vi ender på veien.

Det er kaldt nede i Brekkedalen på vei mot Sydpolen
Opp Opp Opp
Utsikt mot "knotten" som ligger mellom Sydpolen og Toro. Vi skal komme ut i skaret til venstre på hjemvei.
På toppen
Utsikt mot Hausdalshorgi og Hausdalsåsen hvor vi har tenkt å gå ned på hjemturen
Nede ved det søndre av Gullfjelltjørnan