Pershusfjellet og Holosætra (28.10.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Pershusfjellet (650m) 28.10.2018
Pershusfjellet Midtre (649m) 28.10.2018
Pershusfjellet Midtre Nord (643m) 28.10.2018
Pershusfjellet Nordligste (621m) 28.10.2018
Pershusfjellet Nordre (626m) 28.10.2018

Kjørte opp til Tverrsjøen fra Jevnaker, bompenger kr 60. Parkerte ved liten parkeringsplass ved veikrysset sydvest for Tverrsjøen. Gikk vegen 300 meter i retning Holosætra før stien tok av fra vegen mot sør og opp mot Pershusfjellet. Skiltet og blåmerket sti herfra. Stien går rett over Pershusfjellet nordligste (621m).

Blåmerket sti går rett over Pershusfjellet Nordligste (621 m)

Fortsatte stien noen hundre meter videre. Når vi kom mot sydenden av myra på vestsiden av stien svingte vi av stien mot høyre og gikk opp på Pershusfjellet Nordre (626m). Ca 100 meter fra stien og opp til denne kollen.

Pershusfjellet Nordre

Gikk rett sydover og svingte mot venstre etter et par hundre meter og ut på den blåmerka stien.
Fortsatte videre sydover på Pershusfjellet. Tidvis flott utsikt både mot vest og øst / sydøst.

Flott utsikt mot øst. Her Skarvvatnet og Holoasætra
Flott utsikt mot sørøst. Pershusvatnet, Finntjernet, Aklangen og Katnosa

Stien gikk over tidligere besøkte småtopper som Pershusfjellet Midtre Nord (643m), Pershusfjellet Midtre (649m) og Pershusfjellet (650m) før vi kom ned på vegen til Finnstad. Gikk denne bare noen meter før blåmerket sti tok av mot høyre. Skilting til Holosætra herfra. Stien gikk langs nyoppsatt gjerde langs vollen mot Finnstad i vest og syd ned til Finntjernet. Stien fortsatte videre rundt på sydsiden av Finntjernet, over elva på demning og opp langs østsiden av elva til demningen i sydenden av Pershusvatnet. Matpause her ved demningen. Fortsatte blåmerket videre mot nord til Holosætra.

Holosætra med Pershusfjellet i bakgrunnen

Fra Holosætra gikk vi bilveien tilbake til Tverrsjøen og bilparkeringen. Totalt ble turen 12,1 km lang. Nina var med på denne fine turen, som kanskje ble den siste søndagsturen på barmark i Nordmarka i år. På tirsdag er nemlig årets første snø varslet.