Vesle Skjellingshovde - Søndre Land, 290/404 (27.10.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Store Skjellingshovde (856m) 27.10.2018
Vesle Skjellingshovde (860m) 27.10.2018
Visits of other PBEs Skjellingshovde parkeringsplass (705m) 27.10.2018

Vi kom sørfra og fulgte Knut Sverre sin kjøreanvisning så etter å ha passert vertshuset på Nes i nordenden av innsjøen Sperillen tok vi til høyre inn på Østsidevegen. Veldig greit med kart med inntegnede veger her for mange kryss å holde styr på. Kom først til Tørrsjøveien bom, 50 kr som kan betales kontant eller med vipps. Kjørte innover skogsbilveier av litt varierende kvalitet, først til Åmot, og så videre til Buheim og så tok vi den skarpe venstresvingen i krysset merket med Skjellinghovde. Her var det dårlig vei, men det var heldigvis frost for så ut som det hadde vært rimelig gjørmete her tidligere i høst. Parkerte ved Skjellingshovde parkeringsplass. Vi fulgte skogsbilveien rett frem noen hundre meter til vi kom til der veien videre var stengt med kjetting, her gikk det sti opp til høyre merket med Veståsmarsjen. Fin og lettgått sti som går opp til toppen av Store Skjellingshovde der det er høyt utkikkstårn og hytte. Vi klatrer til topps i tårnet og nøt utsikten og studerte sikteskiven her oppe. Brukte ca 25 minutter fra parkeringa og helt til toppen av utkikksttårnet. Fulgte så sti skiltet med blant annet Flæsvatnet 3,6 km. Tok av fra stien et lite stykke etter å ha passert Hovdevatnet og gikk i terrenget resten av veien til toppen, veien vi gikk ned igjen er nok et bedre veivalg enn der vi gikk opp. Litt myr men mest skog å buske i på vei opp til toppen som var markert med en liten varde med norsk flagg. Tok de obligatoriske bildene, ikke så veldig mye utsikt å skryte av. Brukte 1,5 timer til toppen. Tilbake gikk vi litt sørligere rute over flere frosne myrer, bedre å gå her enn der vi gikk opp. Kom etter hvert inn på stien igjen og fulgte den opp til Store Skjellingshovde og tilbake til bilen. Totalt 3 timer på tur. Randi var med :)

Utkikkstårnet på Store Skjellingshovde
Fin utsikt mot Vesle Skjellingshovde fra tårnet på store Skjellingshovde
Fint pyntet toppvarde på vesle Skjellingshovde