Til Remmemstind - opp Midtryggen og ned Brastadryggen (20.08.2016)  5

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Remmemsdalen Parkering (190m)
Endpoint Remmemsdalen Parkering (190m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Bjørnetua (518m) 20.08.2016
Brustinden vest (1,022m) 20.08.2016
Brustinden øst (998m) 20.08.2016
Remmemstinden (1,090m) 20.08.2016
Vardfjellet (705m) 20.08.2016
Visits of other PBEs Remmemsdalen Parkering (190m) 20.08.2016
Yngste datteren ved varden på toppen av Remmemstind.

Det var fint vær denne lørdagen, da jeg og yngste datteren bestemte oss for å legge ut på tur. Vi kjørte til Vestnes, betalte kr. 30 i bompenger, og tok bilen helt opp til parkeringsplassen ca. 190 m.o.h. oppi Remmemsdalen. Derfra gikk vi grusveien opp til Remmemssetra, fortsatte stien opp til Hellandssetra og videre opp på Heia. Denne fjellryggen fulgte vi så opp til vi var omtrent på høyde med Remmemsvatnet, der tok vi stien til venstre, og krysset like i forkant av Remmemsvatnet over til midtryggen, som egentlig er en slags fortsettelse av fjellryggen med Bjørnetua og Vardfjellet.

Midtryggen på Remmemstind sett ovenfra. Datteren kan skimtes et sted nedi der. Remmemsvatnet til venstre i bildet, og Brastadvatnet til høyre.
Oppover midtryggen bar det, og skikkelig bratt blir det et stykke oppi der; denne traséen byr på noe klyving, selv om vanskelighetsgraden ligger et hakk under nordøstryggen. Jeg hadde vært på dette fjellet et par ganger før, men for datteren var det første gangen. Vi passet på å få tatt noen ”skrytebilder” underveis. Det er spesielt to partier langs denne eggen som byr på litt klyving, og like etter det siste, kommer man opp på topp-platået, som ikke på noen måte er helt flatt, men som likevel er som et slags platå, da det er mye flatere enn de bratte fjellsidene som omgir det.
I likhet med nordøstryggen, krever også midtryggen noe klyving.
Oppe på toppen var det noe tåke som kom og gikk. Det man skal passe seg for der oppe hvis tåka er tett, er at man på vei siste stykket bort til topp-varden passerer en slags innbuktning på venstre side, der det er stupbratt ned i dalen som skiller midtryggen fra Brastadryggen. Borte ved varden fikk vi skrevet oss inn i boka og puttet i oss en liten matbit; deretter bar turen ned igjen, og da fulgte vi Brastadryggen. Øverste tredjedelen av denne har spisse tagger som gjør det vanskelig å følge selve eggen på fjellryggen. Noen partier passet det best å gå på høyre side av eggen, andre steder var det enklere å gå til venstre. Gradvis ble fjellryggen mindre taggete, og gikk over i en mer steinete, nokså bratt nedstigning. På høyre side kunne vi stort sett se rett ned i Skorgedalen, og utsikten var fabelaktig mot fjellene på andre siden.
Ned igjen fra Remmemstind fulgte vi Brastadryggen. På bildet til venstre sees topplatået på Remmemstinden i bakgrunnen.
Denne fjellryggen ender på en måte i et litt myrlendt terreng rett sør for Brastadvatnet. Derfra tok vi oss opp på Vardfjellet (705 m.o.h.), og fulgte stien derfra ned til Bjørnetua (516 m.o.h.). Fra toppen på Bjørnetua har man fin utsikt og kan se det meste av den nye Tresfjordbrua. Fra Bjørnetua går stien gjennom skogen ned til Flathammarsetra. Terrenget er noen steder en anelse bratt gjennom skogen, men der er plenty med trær å holde seg til, så det byr ikke på noen problemer med mindre det nettopp har regnet, og er veldig vått. Fra Flathammarsetra går det setervei ned til rett nedenfor Remmemssetra, og derfra fulgte vi bare Hellandsetervegen ned igjen til parkeringsplassen i Remmemsdalen.
På Bjørnetua på vei ned igjen fra Remmemstinden. Sola i ferd med å gå ned. Remmemstinden i bakgrunnen.