Grytehorgi og Holken (16.08.2018)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Litlos (1,192m)
Endpoint Litlos (1,154m)
Ascents Grytehorgi (1,449m) 16.08.2018
Holken (1,422m) 16.08.2018
Visits of other PBEs Litlos (1,199m) 16.08.2018

Grytehorgi og Holken

Denne dagen var det meldt kraftig regn og dette stemte med virkeligheten. Med gårsdagens tur på Sledalsrusti, Langenuen og Pæretrekkjaren i beina la jeg ut fra Litlos rundt kl 0930. Det blåste friskt og var vann overalt i bekker og stier. Fulgte svak sti SØ parallelt med Litlosvatnet ca 1,5 km før jeg tok av rett opp Holkatjørn. Rundet vannet på østsiden og gikk rett på Grytehorgi. Satte fra meg sekken i sadelen mot Småholkane, noe jeg angret litt på da det var en fin "kaffeplass" med tak på toppen. Nådde toppen etter 1t 20 minuttter. Her var det surt og kaldt, men jeg tok meg 5 minutter pause i noe som sannsynligvis er en jaktobservasjonsplass.

Forlater Litlos med i regnværet.
Nærmer meg Grytehorgi.
Toppen av Grytehorgi, 1449 moh.
Finfin plass ha i regnværet. Synd kaffen lå igjen i sekken.

Videre var det lett å finne god rute mellom småhaugene mot Holken. Satte nok en gang fra meg sekken nedenfor toppen og fant ruten opp på SV siden av fjellet. Oppe på toppen blåste det enda mer enn på Grytehorgi, så her ble jeg ikke et minutt for lenge. Var innom begge toppene og tok noen bilder, før jeg forsiktig kom meg ned den glatte fjellsiden. Deretter var det rask gange den siste kilometeren tilbake til Litlos. Nå var det bare å få tørket klærne, slappe av med boken og vente på middag. Neste dag var planen å gå helt til Tinnhølen...

Holken sett fra øst.
Ikke like imponerende fra Litlos i sør.
Toppen av Holken, 1428 moh.