Hesthauet og Gullberget (21.10.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Breksillvågen (9m)
Ascents Gullberget (235m) 21.10.2018
Hesthauet (254m) 21.10.2018

Yr lovet bedre vær mellom kl 0600 og 1200. Kjørte fra Namsos etter Fv 769 mot Lund ferjeleie. Etter passering av Nordsundbrua parkerte jeg ved Breksillvågen båthavn. Jeg gikk ca 500 meter etter vei og satte kursen mot Hesthauet i Fosnes Kommune. Dette fjellet het Hesthovudet på gamle kart, men dette navnet ble avslått i 1999. Jeg kom inn på en traktorvei, og gikk i lett terreng mot toppen. Fin utsikt mot Gyltfjorden og Jøa. Nabofjellet Gullberget som fikk avslag på det tidligere navnet Gulberget i 1999, har samme utsikt. Det er stup på vestsiden av Hesthauet, så for å komme over til Gullberget må man gå tilbake et stykke for å komme ned i dalen mellom de to fjellene. Det er mer staupete å komme seg opp til Gullberget, men toppen her har den samme fine utsikten som naboen. Her er det et trigpunkt på toppen. Stup på vestsiden her også.
På returen fant jeg en fin sti som går helt ned til hovedveien. Disse to toppene var bestigning nr 13 og 14 av 44 i Fosnes Kommune.

Nordsundet bru
Parkering ved Breksillvågen, Fosnes svar på Oslo Båthavn ved E18.
Traktorvei mot Hesthauet
Hesthauvatnet
Varden på Hesthauet ligger et stykke nord for toppen