Linnekleppen en lørdag i oktober (20.10.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Galteryggen (296m) 20.10.2018
Linnekleppen (325m) 20.10.2018
Visits of other PBEs Linnekleppen parkering (150m) 20.10.2018

Kjørte til Linnekleppen Parkering, som ligger rett inntil RV 124. For å få en rundtur, tok vi veien oppover øst for hovedstien til Linnekleppen. Over på sti ved enden av veien, som gikk på østsiden av Svartetjern og vest og nord for Røftetjern.

Røftetjern

Passerte ei skogshytte, før vi kom frem til en skogsbilvei ved Nilsetjern. Gikk denne veien, som rask gikk over til sti. Gikk stien videre forbi Kleppetjern, som ligger rett sydøst for Linnekleppen.

Kleppetjern. I bakgrunnen ny kommunikasjonsmast rett syd for toppunktet på Linnekleppen

Bratt opp siste bakken til toppen. Det var satt opp stige for å hjelpe gående opp den bratteste skrenten. Selv om stien vi gikk opp til Linnekleppen ikke er hovedstien, er stien veldig fin å gå og den er godt merket. 3,5 km opp hit. Fantastisk rundskue på toppen av Linnekleppen. Kunne klatre opp i andre etasje i brannvakttårnet. Øverste etasje var stengt, kun åpent når brannvakta er her i sommermånedene.
Her opp ser man hele Østfold, Akershus syd i nord og langt inn i Sverige i øst. Så en vindmøllepark mot øst inne i Sverige og noen vindmøller mot nordøst (nord for Ørje?). For mye skyer i nordvest til at vi kunne se Gaustatoppen og Holmenkollen.
Mye folk på toppen, som er godt tilrettelagt med benker og grillhytter. Tydelig at dette er et populært turmål for Østfolds befolkning.

Vi møtte trollet på Linnekleppen
Brannvakttårnet på Linnekleppen er bemannet i sommermånedene
Utsikten mot vest fra andre etasje i brannvakttårnet

Tilbake til parkeringen tok vi hovedstien. Den er blitt rustet opp betydelig. Stien er et par meter bred og preparert hele vegen ned til parkeringen. Denne utbedringen så ut til å være helt ny (fra i sommer?). Etter at vi hadde passert kloppa i myra øst for Delingstjernet, tok vi av fra stien og gikk mot sydvest i kanten av ei myr og opp på ryggen som førte oss opp til toppen av Galteryggen. Veldig markert topp her oppe. Masta til trigpunktet hadde rast ned.

Markert høyde på toppen av Galteryggen

Gikk bratt ned på østsiden av Galteryggen og ned på sydsiden av Langtjern og ut på stien fra Linnekleppen. Gikk stien tilbake til parkeringen. Totalt ble turen 7,7 km lang og 267 høydemeter ble forsert, dvs ikke den mest krevende toppturen. Nina var med på denne fine turen til Østfolds nest høyeste, men mest profilerte topp.