Til Ytsetind fra Flate (11.06.2016)  5

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Flate parkeringsplass (85m)
Endpoint Flate parkeringsplass (85m)
Ascents Ytstetinden (1,162m) 11.06.2016
Visits of other PBEs Flate p-plass (85m) 11.06.2016
1) Ytstetind (til venstre) og Trolltind
1) Ytstetind (til venstre) og Trolltind fotografert fra bilen mellom Fiksdal og Tomra på vei til Flate, hvor turen gikk fra. 2) Remmemstinden til venstre og Ytstetinden til høyre. Knausen midt på bildet kalles gjerne Litletind, men er en del av Ytstetind, og regnes ikke egentlig som et fjell i seg selv. Bildet er tatt fra stien et stykke ovenfor Flatesetra.

I 2015 besøkte jeg både Remmemstinden og Trolltinden i Vestnes kommune, men Ytstetinden hadde jeg enda ikke vært på, og dit hadde jeg lyst å gå. Denne lørdagen dro vi derfor avsted, jeg og eldste sønnen vår. Vi kjørte via Fiksdal og Tomrefjorden til Flatebygda, og fant fram til en parkeringsplass vi også tidligere hadde benyttet. Det var 20,- kroner å betale i bompenger for å komme opp til parkeringsplassen, og derfra la vi i vei oppover grusveien til Flateseter. Oppe ved Flatesetra er stien videre til Remmemstinden og Ytstetinden godt skiltet; dårligere med skilting er det når man kommer ut av skogen og opp på snaufjellet.

3) Ytstetind med traversen bort til Trolltind.
4) Panorama fra Ytstetind mot Trolltind. Til venstre i bildet sees Sprovtind og Sandtind på andre siden av Skorgedalen ["Ørskogfjellet"]. Mellom Ytstetind og Trolltind ligger Øvste Trollvatnet, som på dette bildet er dekket av snø og is. Litt nedenfor sees Nedste Trollvatnet som er åpent. Til høyre i bildet sees Tomrefjorden.

Ytstetind er forbundet med fjellet Båten med en rygg som kalles Båtreset. Vi siktet oss inn på foten av Ytstetind akkurat der fjellet går over i Båtreset. Stort sett var det jo bare å følge stien, men der den enten delte seg eller forsvant et lite stykke, var det greit å kunne skue fremover i den retningen vi hadde tenkt oss. Hittil hadde det vært en viss vegetasjon med lyng og mose, men fra vi kom opp på Båtreset, ble terrenget mer steinete. Der var fortsatt en hel del mose, men lyng ble det fort lite av.

5) Snø på vei opp til Ytstetind. Furlandet og Molde i bakgrunnen. 6) Snø også på topp-platået. Varden skimtes såvidt på toppen 7) Det er bratt og steinete opp til Ytstetind. Her fra turen ned igjen.

Oppe i brattsida av Ytstetind lå fortsatt en del snø. Ofte er det tyngre å gå der snøen enda ligger, men her var fjellsida så steinete at det faktisk ble en hel del lettere å kunne gå på snøen. Snøen var fast og fin, man måtte vare sette foten ned med faste spark inn i snøen for hvert skritt for å få godt fotfeste. Ned igjen etterpå var det bare å skli ned dette partiet som om man hadde miniski på beina.

8) Utsikt mot Remmemstinden. 9) Utsikt mot Sprovstinden og Sandtinden. 10) Utsikt mot Båten og Otrøya.

Været var strålende denne dagen, og oppe på toppen tok vi oss tid til å fotografere i alle retninger, og dessuten tid til å skrive oss inn i boka som seg hør og bør. Ytstetind er ikke blandt de mest besøkte toppene i fylket, men man finner noen "trofaste" navn i boka, på folk som fra tid til annen besøker denne spennende toppen. Det er reist en flott varde der oppe, og boka er lett å finne i en "postkasse" på sørsida av varden. Min sønn tok seg sågar tid til å klatre opp på varden mens vi var der, og jeg fikk tatt noen flotte bilder.

11) Det er satt opp en fin varde på Ytstetind. Her er det eldste sønnen som leiter fram boka for å skrive seg inn. 12) Innskriving i boka på Ytstetinden. 13) På toppen av varden.

Turen ned igjen til Flatebygda er det ikke så mye å si om. Det er selvfølgelig like bratt ned igjen som det var opp på fjellet, og like ulendt, så man må være påpasselig med hvordan man foter seg, så ikke man vrikker eller brekker ankelen. Det tryggeste partiet var antagelig der vi kunne skli nedover på snøen som lå igjen etter vinteren. Så fort vi var kommet ned fra Båtreset igjen, fant vi igjen stien, og da var turen videre ned til Flate helt uproblematisk.

14) Trolltind (til venstre) og Ytstetind sett fra Skorgedalen ["Ørskogfjellet"]. 15) Samme motiv, men zoomet en anelse inn: Trolltind og Ytstetind med traversen imellom. Disse bildene tok vi på vei hjem over Ørskogfjellet samme dag. Dette er på en måte solsida, og det var derfor mye mindre snø enn på nordsida av fjellene.