Kronfjell (19.10.2018)  6

Written by petterbilstad (Petter Bilstad)

Start point Flostad (langs Nisser) (247m)
Endpoint Flostad (langs Nisser) (247m)
Ascents Kronfjell (925m) 19.10.2018

Langs veien står det turskilt til Kronfjell. Fant en lomme og parkere bilen på 200m forbi starten. De ca første 2km opp til 620m.o.h går på en bratt traktorvei frem til man ser en ensom hytte. Etter hvert ser man mer og mer av svafjella som ligger foran og venter. Heifra fortsetter det jevnt og trutt i åpent og nydelig terreng, der man stort sett går på fjell. Etter ca 3,8km har man kommet opp til 917m.oh. Og her er det lett å tro at toppen er nådd. Men herifra ser man toppen (varden) et stykke innover. Turen går videre i ca 2km i herlig lett terreng oppå høyden, der utsikten er upåklagelig hele veien! Vel oppe etter ca 5,8km var det bare å få skrevet i boka og få på seg tørre klær.
På vei oppover la jeg merke til en meget spennende fjellrygg som gikk parallelt med og litt nord for den merka stien jeg fulgte oppover. Denne bestemte jeg meg for å følge på returveien. Men aller først gikk jeg en liten rundtur på noen småhøyder som lå litt omkring toppunktet (uten stier/merkinger), før jeg satte kursen mot Ljosvotni, et nokså stort og flott vann rett nord for toppen. Her ble det en herlig pause med bålfyring og kaffekoking før jeg tok fatt på den spennende fjellryggen som ventet hjemover (Slettåsfjellet og Foletjønnheia). Fra Ljosvotni steg det ca 50 høydemeter, før jeg fulgte ryggen tilbake mot bilen. Denne kan virkelig anbefales! En spennende rygg, der man går 90% på fjell og stup ned på den ene siden. Her er det ingen sti, men det er lett å orientere seg og bare å følge ryggen. Etter hvert ser man hytta man møtte på vei oppover. Jeg fulgte ryggen videre litt nedover forbi hytta, og gikk opp på en liten høyde før jeg gikk ned langs Flostadbekken og etter hvert traff på traktorvegen. Vær litt obs her, for først treffer man traktorvegen som fører til Ufshomfjellet (hit er det også blåmerket), men fortsett videre over denne og ned til neste traktorveg.
En fantastisk flott tur som virkelig anbefales!