Storsylen -apptur 23/24 (20.10.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Storsylen (1,763m) 20.10.2018
Visits of other PBEs Nedalshytta (780m) 20.10.2018

Sto opp altfor tidlig for å kjøre til Stuggudalen i Tydal, herfra fulgte vi skilt mot Nedalshytta og parkerte ved parkeringsplassen til Nedalshytta. Herfra er det merket sti til Storsylen. Flott sti som er klopplagt der det trengs og lettgått. Vi skremte opp flere rypeflokker på vei innover og en liten reinflokk. Stort sett barmark frem til oppstigninga mot Storsylen starter ved Syltjønna, men lavt skydekke, så Storsylen var det ikke mulig å se. Snøen begynte for fullt der oppstigninga starter, og vi måtte gå rolig for det var tidvis glatt, og ikke så enkelt å gå i steinur dekket av snø, vi mistet etter hvert stien også da rødmerkinga var skjult av snø, men vi forsøkte å finne beste vei opp selv om det ikke var så enkelt i tåka. Kom etter hvert opp på den smale ryggen og fulgte ryggen de siste hundre meterene mot Storsylen. Her måtte vi gå sakte og forsiktig for det var snø og is på steinene. Brukte 4 timer og 20 min opp inkludert en matpause. Var surt og kaldt og ingen utsikt på toppen, så ble ett kort opphold med bilder og registrering på app før vi gikk samme vei tilbake. Det minnet meg veldig om været sist vi var på Storsylen:( Da vi kom ned mot Syltjønna igjen så lettet tåka og vi fikk sett hvordan det så ut der vi hadde vært. Sola tittet også så vidt frem etter hvert så ble en fin tur tilbake til Nedalshytta. Brukte totalt 8 timer på turen. Kjørte så til parkeringsplassen til Ramsjøhytta for å gå inn og overnatte der for å være klar til Fongen, siste app-ture, neste dag. Rune og Storm var med:)

Fint og lettgått terreng innover mot Storsylen selv om skydekket var litt vell lavt
Lavt skydekke i dag
Toppvarden, null sikt i dag:(
Storm litt nediset på toppen
Da vi kom ned fra toppen lettet selvfølgelig skydekket, men var fint å få ett glimt av toppen vi hadde vært på

Storsylen

Written by otto 23.10.2018 07:25

Skal si det går unna med kommunetoppene i Tr.lag. Synd du ikke fikk sol på toppen. Kunne blitt litt av et stilig foto. God tur videre..

Sv: Storsylen

Written by Sola19 23.10.2018 14:39

Ja veldig synd med været, dette var jo en reprisetur for å få registrert toppen på Opp24 appen, har vært her en gang før i 2013 og da var det heller ingen utsikt fra toppen :(

Kjøre til hytta

Written by morsor 23.10.2018 01:17

Jeg trodde ikke man kunne kjøre til Nedalshytta. Men det var en positiv overraskelse. Godt gjort å komme opp på denne høyden sent i oktober.

Sv: Kjøre til hytta

Written by Sola19 23.10.2018 07:20

Veien inn til Nedalshytta er vinterstengt, men det var heldigvis for oss ikke kommet snø så langt ned enda. Vi var veldig spent på hvordan føret opp til toppen var, men det gikk fremdeles greit å gå på beina:)