Gullfjelltoppen (20.10.2018)

Nordnuken (574m) 20.10.2018 14:23
Visits of other PBEs Osavatnet til Gullfjelltoppen (731m) 20.10.2018 10:19
Osavatnet p-plass (kr) (310m) 20.10.2018 10:19

Fra parkeringsplassen ved Osavatnet (40 kr i avgift) fulgte jeg grusveien fram til sørenden av Svartavatnet, der jeg tok av på stien som fører opp til Gullfjelltoppen. Stien var ganske våt, så fjellstøvler passet bra i dag. Det var forholdsvis mildt her nede, men det ble kjøligere høyere opp. Etter å ha vært på Ronamanen tok jeg en matbit. Tåka kom drivende, og det ble relativt kjølig. Det var meldt 2-3 grader i høyden. Da jeg kom til Gullfjelltoppen, var det dårlig sikt. Jeg bestemte meg likevel for å fortsette på runden jeg hadde planlagt. Det var til dels sludd i lufta her oppe.

Jeg fulgte hovedstien og vardene nedover et stykke, før jeg dreide nordvestover mot Gullfjellhalsen. Herfra fulgte jeg ryggen nordover et stykke, men kom litt for langt øst, der det er bratte svaberg. Det er bedre å følge ryggen nedover på vestsiden, der jeg også fant en sti. Terrenget er ganske lettgått her. Greit bort til punktet Øst for Vossavardane, før jeg dro vestover mot Vossavardane. Jeg kunne nå se Litlagullfjellet i sør, med sin bratte vestside. Ved utløpet av Tjørnane (724 moh.) var det et punkt med litt klyving. Fra utløpet fulgte jeg vannkanten østover noen meter, før jeg kløv rett opp på eggen. Det ser ut til at flere har gått opp litt lengre vest, omtrent ved utoset, men jeg forsøkte ikke denne varianten. Videre greit til topps på Litlagullfjellet. Det var litt vanskeligere å klyve ned det nevnte punktet, men det gikk greit.

Deretter fulgte jeg sti nedover Tjørndalen til Svartavatnet, som jeg rundet på nordsiden. I nordenden av Svartavatnet var det en bro. Nå var det bare å finne en så enkel vei som mulig opp til Nordnuken. Oppe på toppryggen blåste det en del, så det ble bare en kort stopp på toppen. På vei ned gikk jeg ganske bratt nedover i sørlig retning, fram til stien. Deretter sti og grusvei tilbake til Osavatnet.

På vei opp til Ronamanen. Skåldalsfjellet til venstre. Bak Svartavatnet ses Herlandsfjellet. Nordnuken i høyre billedkant.
Fra Ronamanen med utsikt utover Sørfjorden.
Fra Ronamanen mot nord, med Glamregjelet nedenfor. Gullfjellhalsen til høyre.
Fra Gullfjelltoppen mot nordvest. Sørfjorden i bakgrunnen. En del tåke rundt toppen i dag.
Fra Litlagullfjellet mot sørvest. Svartavatnet nærmest, deretter Osavatnet, litt av Haukelandsvatnet, Grimevatnet og Nordåsvatnet.
Fra Litlagullfjellet mot Gullfjelltoppen.
På vei fra det vestre Tjørnane nedover Tjørndalen.
Fra Nordnuken mot nord. Osterøy bakerst.

Topp!

Written by HHauser 02.02.2020 09:31

Kjek tur og fint at du skriver under bildene om det man ser -- veldig nyttig, synes jeg!

Sv: Topp!

Written by geirmy 02.02.2020 12:38

Takk, det var hyggelig å høre!