Ansmyrheia - Høyest i Tvedestrand Kommune (19.10.2018)  3

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Start point Ansmyrheia vest parkering (190m)
Endpoint Samme (262m)
Ascents Ansmyrheia (261m) 19.10.2018
Visits of other PBEs Ansmyrheia vest parkering (190m) 19.10.2018

Jeg har lenge ønsket å komme meg opp til Hovdefjell. Så jeg fulgte E-18 til Fiane i Holt. Fulgte deretter veien mot Solberg og Golfbanen. Deretter Vålandsveien til Ansmyrheia vest parkeringa litt før Vålandstjern. Fulgte så grusveien til gapahuken og videre på skogsvei som gikk over til skogsmaskinvei etter hogst i området. Fulgte denne så og si helt til toppen. Rett før toppen sprang en elgokse i full firsprang ca 25 meter på tvers foran meg og ned lia. Skikkelig flott syn.
Litt utsikt på toppen. Fulgte samme vei tilbake. For å si det med Michelin; toppen er verd en avstikker, men ikke noe mer. Fortsatte deretter videre til Hovdefjell.

Parkering like etter innkjøring fra veien.
Gapahuk. Gode muligheter for parkering her også.
Veien innover
...som går over i steinsatt vei