Gyaaksla og Rygla (18.10.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Gyaaksla (682m) 18.10.2018
Rygla (736m) 18.10.2018
Visits of other PBEs Gyaaksla utsikt mot Gya (677m) 18.10.2018
Stemmen lommeparkering (165m) 18.10.2018

Med hjemmeeksamen i 7 dager fra og med i mårra ville jeg ut å nyte siste dagen som fri. Valget falt i dag på Rygla da jeg er lei inngjerdede småtopper med sau som er gjort på 20 min tur/retur. Har kjørt et par ganger forbi nede i dalen og syntes dette området skiller seg ganske bra ut og det har fristet med tur opp hitt tidligere.

Parkerte ved veien og gikk over brua, fulgte så stien over myra. Greit med vanntett her i dag. Mistet så stien da den lå godt kamuflert under en haug av gule blader som dominerte i terrenget, men fant den raskt igjen. Er ingen merking oppover her, noe som i grunn er veldig greit. Blir litt mer artig og litt mer oppdagelsesferd når man må finne veien sjæl. Kryssa bekken på flere punkter oppover og telte 4-5 fosser oppover bratta. Var sleipt, vått og vanskelig å se våte røtter pga bladene, så tok det litt med ro.
Kom til slutt over kanten og opp i sola. Her fulgte jeg videre en sporadisk sti opp mot Gyaaksla. Fin utsikt i begge retninger nedover dalen.
Videre mot Rygla var det merka og fin sti hele veien. Fikk også besøk av ei kråke på toppen som leika seg i vinden. Brukte litt under 2 timer opp hitt før jeg snudde og returnerte samme vei.

Stien snor seg opp i området rundt elva
Gyavatnet og Gya sett fra brua og stistart
En av mange småfosser oppover
Utsikten mot vest
Utsikten mot Rygla sett fra Gyaaksla
Ned mot Gya
Fikk selskap av denna på Rygla
Kort i luftlinje til bilen, dog noen høydemeter unna