Hjelmen (17.10.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Hjelmen (977m) 17.10.2018

Hadde overnattet i bilen på rasteplassen som ligger ved Ellingsgården. Sto opp tidlig, og dro allerede i 06.00 tiden videre vestover. Kjørte forbi Liabøen, og nesten ned til Settemsdal. Nesten i bunnen i den siste bakken ned til Settemsdal, går det en grusvei skarpt av til venstre. Fulgte denne over en bru og opp noen bratte bakker. Straks etter bakken går det av en litt dårligere vei til høyre. Kjørte inn her, og etter en 10-20 m var det en liten lomme. "Dette er Hjelmen p lomme" Muligens plass til 2 biler. Her går det merket sti oppover. jeg burde ha blitt stående her, men små dum som jeg var, så prøvde jeg å finne parkeringen på "Mjølkplasshauan".

Det burde jeg ikke ha gjort. For straks etter ble veien dårligere og dårligere. Slo nedi flere ganger, så det skikkelig smalt, og det ble / var så smalt at det ikke var mulighet for å snu, så måtte bare fortsette. Kom til en dårlig steinbru, som Almbekken renner under, og der klarte jeg så vidt å komme meg over. Rett etter denne ble det en liten åpning på høyre side. Her fikk jeg så vidt snudd, men her holdt jeg også på å sette meg skikkelig fast. Skikkelig gjørmete her, og spant så jeg hadde gjørme langt over midten på bilen. Så var det samme halsbrekkende turen tilbake til den lille p. plassen, med nye smeller under bilen, og ditto nesten kjørt seg fast igjen. Hadde puls i 200 vel tilbake ved utgangspunktet. Min neste bil blir nok en suv med 4wd av noen slag. Anbefalingen blir altså å stoppe ved den første lille p. plassen.

Det går visstnok en bedre vei opp til "Mjølkplasshauan" fra andre siden. Dvs. 50 meter nedenfor der jeg snudde og holdt på å kjøre meg fast. Men i følge en lokalkjent eldre herre som jeg traff, etter at jeg var kommet ned igjen, så var den veien, for det første ikke lov til å kjøre, og for det andre var det laget en dyp grøft over veien, så det var heller ikke mulig å kjøre der.

Det var gjørmete / sleipt og vått i stien opp til skoggrensa. herfra veldig fin og god sti. Det er også godt merket helt opp. Noen klyvepartier var det fra ca. 800 moh og litt oppover. På toppen er det en stor steinvarde. Ser noen stusser over hvor exact høyeste punkt er. Jeg tok og gikk en runde på alle de forskjellige småtoppene her. Men kan ikke skjønne annet en at hovedtoppen står på høyeste punktet. Var nokså heldig med været også. Yr meldte riktignok litt ustabilt fra kl. 12-13 med tiltakende regn, og selv om jeg fikk litt regn i starten av turen, så ga det seg heldigvis nokså fort. Rett etter at jeg kom opp fikk jeg en kraftig skur som varte i 10 min. Etter det hadde jeg sol og nesten vindstille hele veien ned.

På returen gikk jeg over Almbekken og ned til "Mjølkplasshauan" Både for å få en liten runde og for å lete etter kartet mitt, som jeg trodde jeg hadde rotet bort når jeg gikk ut for å saumfare steinbrua, for å se om det var mulig å komme seg over med bilen. Kartet fant jeg senere oppe i en Rema pose, som jeg bruker som søppelpose. Tok meg en rast tilbake ved bilen og varmet opp litt hermetikk på stormkjøkkenet. Kl. 15 kom tåka og la seg tungt over fjellene. Glad jeg var tilbake ved bilen da. Kjørte tilbake til Valsøya camping, hvor jeg var så heldig å få meg en god dusj. Tok så ferga over til Stabblandet. Overnattet i bilen på en fin rasteplass et sted på Tustna