Elsrudkollen, Sperillens flotteste utsiktspunkt? (16.10.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Elsrudkollen (757m) 16.10.2018 12:24
Visits of other PBEs Elsrudkollen - merka sti fra nord (590m) 16.10.2018 11:48
Blåbærhaugen p-lomme (526m) 16.10.2018 11:49

Elsrudkollens bratte og iøynefallende østflanke, sett fra E16 over Sperillen:

Endelig lå alt til rette for et helt nytt turmål; Elsrudkollen ved Sperillen. Gode rapporter fra Nils (Nils Haugene) var lest i forkant, høstværet var utmerket, men likevel klarte jeg å klusse til starten. Jeg hadde beveget meg helt til rett start for stien, men så ikke stistarten, og heller ikke det noe bortgjemte skiltet, og dermed var klusset i gang. (Alt falt på rett plass på returen, og stien er nå tracket og publisert her...)

Etter å ha krattkriget meg fra hytta Høgbråtalia oppover i skogen mot sørøst, støtte jeg endelig på den merka stien, og fra da gikk turen som på skinner. Kom brått så tett på en ugle som jeg noen gang har vært tidligere; stilig, og ellers var det flust med orrfugl. I løpet av hele dagen tror jeg at jeg skremte opp storfugl 6-8 ganger i dette området.

Toppunktet var ikke markert, og utsikten begrenset, så jeg gikk ut til utsiktspunktet:

Her ventet panorama i godvær over Sperillen:

Etterpå skulle jeg opp på Skarrudkollen, og etter det Råhaugen: Sentralt i bildet.
Et overblikk over Tretjernhøgda, som jeg faktisk stakk oppom et par dager seinere.
Treknatten, som jeg i flere år feilaktig har trodd var Jøranfisen.

I slikt vær burde en jo nytt utsikten lengre, men jeg hadde to turmål til å besøke i løpet av denne korte høstdagen. Slik er det å være effektiv samler... På vei ned overrasket jeg en kvinne på tur med bikkja si, som ikke ventet andre i området, og sant og si ble jeg litt overrasket selv også. Hun hadde parkert ved stistart, det så jeg da jeg kom ned dit. Hadde hun vært en del tidligere ute, hadde jeg nok oppdaget stien da jeg var der første gang.

Jeg har ikke opprettet parkeringslomme ved stistarten, da man må gjennom en bom - som virket å være i aktiv bruk - for å nå den med bil. Det er uansett ikke lange biten å gå/sykle.

Ellers kan det nevnes at den merka stien over toppen fortsetter nedover mot sør, om man fristes til en noe lengre rundtur om Kolldalen.