Borga og Vardegga (29.01.2012)  4

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Børtveit, Kvamsdalen (185m)
Endpoint Borgo (118m)
Ascents Borga (634m) 29.01.2012 13:34
Vardegga (637m) 29.01.2012 15:05
Visits of other PBEs Gjøken (577m) 29.01.2012 14:34

NYDELIG SØNDAG PÅ BERGENS BYFJELL

Strålende vintervær i Bergen denne siste søndagen i januar. Astrid og jeg kjørte hver vår bil til Langedalen i Arna. Den ene satte vi igjen ved gården Borgo og fortsatte i den andre til høyeste punktet i Kvamsdalen der vi parkerte. Fulgte traktorveg/turveg oppover mot Såtbotshaugen, se GPX-sporet. Vi gikk litt feil oppe på 300m idet vi valgte å følge traktorvegen og inntegnet sti på kart/GPS nordover. Vi skulle isteden ha gått rett vestover over en liten myr. Nå ble det en liten ekstratur gjennom granskogen før vi kom tilbake på tråkket i snøen. Herfra gikk det greit opp på høyden på ca 500 moh hvor vi fikk utsikt mot Vikinghytten og Grønetua, samt Norhytten nede i dalen som nok var turmålet for de fleste som hadde gått opp før oss. Vi fortsatte nå rett sørover mot dagens første mål

BORGA
Det var ganske avblåst og isete mange steder, men likevel greitt å gå. Nydelig vær, blå himmel og sol og frisk bris. Steinvarde og Topptrim turbokkasse i varden. Lokket på kassen var frosset fast, men jeg fikk åpnet det med en stein. Ingen hadde skrevet seg i 2012 før oss! GPS 0303422 6702381.

På vei mot Borga. Utsikt nordover mot Høgstefjellet, Veten i Åsane og Hetlebakksåta
Toppvarden på Borga. Utsikt sørover mot Ulriken og Vardegga
Borga. Utsikt nordover mot Grønetua

VARDEGGA
Vi gikk nå NV over ned i dalen vest for Borga der vi fant en lunt sted i solen og spiste litt matpakke før vi fortsatte mot Vardegga. Fra dalen gikk det litt opp igjen til en fjellrygg sør for Grønetua. Vi fikk øye på en hytte ned i bunnen av dalen ved østenden av Borgavatnet på ca 560 moh. Relativt bratt ned her, men bra snø å gå på. Hytten heter Gjøken, ble bygget i 1938 av familien Johannes Hole, og er fortsatt i privat eie. Herfra var det bare noen hundre meter opp til varderekken på vidden mot Ulriken. Vi fortsatte oppover skråningen som var svært glatt og isete, men kom oss opp ved å krysse fram og tilbake der hvor det var minst glatt. Oppe på toppen av Varegga var det mye folk, de fleste på ski på meget dårlig og isete føre, men noen til fots som oss. Flott og stor varde på høyeste punkt på GPS 0302498 6701606. Flott utsikt over Bergen og alle de øvrige byfjellene, men sur og kald vind gjorde oppholdet på toppen kort.

Vi traff på Gjøken her oppe i vinterlandet!
Utsikt mot Svartediket i SV fra Vardegga
Folksomt på Vardegga denne søndagen!

Borgaskaret
Vi fortsatte nå sørover langs varderekken til vi kom til Borgaskaret. Den gamle byvegen og postvegen mellom Arna og Bergen gikk gjennom Borgaskaret. Planen vår var å gå ned Borgaskaret til bilen ved Borgo. Denne ruten er nok ikke mye brukt om vinteren, og grunnen skjønte vi ganske raskt! De første bakkene ned fra skaret på vei nedover mot Borgo fremsto som bratte, glatte og isete akebakker. Mens det var masse tråkk etter folk langs varderekken, var det kun fotspor etter to andre turgåerer nedover i Borgaskaret. Nå kom trugene våre som vi hittil ikke hadde hatt bruk for til sin rett. Truger med klør/stegjernfunksjon og staver gjorde det mulig for oss å komme oss helskinnet ned fra skaret til mer behagelig terreng med busker, trær og ordentlig snø. Traseen i Borgaskaret er ganske bratt, men tråkket var tydelig og vi kom oss etterhvert greitt ned, men beholdt trugene på helt ned til bilen pga isete sideveier. En flott søndag i Byfjellene!