DNT Ung Valdres til Tomashelleren (13.10.2018)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Tomashelleren (1,622m) 13.10.2018 12:56
Høgegge (1,643m) 14.10.2018 13:09
Visits of other PBEs Herredalen parkering (1,140m) 13.10.2018 16:59
Tomashelleren (1,485m) 13.10.2018 17:02

Med DNT Ung til Tomashelleren

Med prognoser om stiv kuling og regn i ryggsekken, mens storflommen bygget seg opp andre steder, satte seks tøffe jenter fra DNT Ung Valdres kursen mot Tomashelleren, hytta høyt oppe i Vangsfjella.

Vi kjørte lengst inn i Herredalen, og møtte noen forskremte tyskere som gjorde vendereis etter en kort tur i tåka, før vi la i vei med godt mot. (Andre mennesker så vi for øvrig ikke på turen, bare en masse reinsdyr ved flere anledninger.) Det varte ikke lenge før alle hadde glinsende våte regnklær, men praten gikk og humøret var bra opp de brutalt bratte bakkene opp fra dalen mot Rystjednet.
Vi fikk allskens utfordringer å hanskes med: Råtten nysnø, sleipe steiner og en tiltakende vind mens vi kom høyere og høyere. Men med distraksjoner som land på A... byer på B... og annen prat, gikk turen fort unna. Det var likevel ikke fritt for at det var godt å komme frem til hytta. Men ei rå hytte med skarve fire grader inne er ikke allverdens å varme seg i, så det blei nok litt hutring innen alle hadde fått tørre klær, varm kakao og ovnene hadde begynt å lunke hytta.

Hele gjengen på 13 ordnet opp og laget mat og hadde en latterfylt aften med spill og skravling. Det var nok de to slitne gamle gubbene som var med som opp-passere som sluknet først denne kvelden. Og takket være null telefonforbindelse, foregikk hele oppholdet på "gamlemåten", helt fritt for sosiale medier og mobilbruk. Jentene hadde knapt mobiltelefonene fremme på hele turen.
Dagen etterpå ordnet de opp med frokost, litt mer spilling, pakking og rydding før vi var klare for hjemturen. Heldigvis hadde vinden som hadde blåst ganske friskt natta gjennom løyet noe, så vi valgte å legge hjemturen om toppen Høgegge.

Det var en trøtt og sliten, ganske gjennomvåt, men fornøyd gjeng som vendte nesa hjemover. Jeg tror det smakte godt med varm dusj og tørre klær for alle etter dette.

På vei innover på lørdagen.
Elvekryssing
Ca. halvveis til Tomashelleren. Klissblaute og blide.
Det tok ikke lang tid før kortspilliongen var i gang.
Sjøllaga middag smakte.
Frokosttid.
Klare til å gå hjem
På vei mot Høgegge.
På toppen av Høgegge. Atter gjennomblaute.
Vi var ikke velsignet med det beste været, for å si det forsiktig, men tenker det var en bra erfaring for deltakerne å oppleve at det går an å klare seg greit ut i slikt være også.