Veslkjølen (13.10.2018)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Veslkjølen (1,798m) 13.10.2018 14:16

Været har definitivt ikke vært på vår side denne høsten :-/ I dag ga vi blaffen i både værmelding og stormvarsel. Turplanleggeren hadde en teori om at Nautgardstind hold tilbake nåde skyer og vinden som kom fra sør - slik at vi kunne få en ny rød tegnestift i samlinga.

Parkerte ved Eidsfosshytta i Veodalen. Tørrskodd over Veo, men slet litt mer med den andre elva. Kom over etter litt knoting og rekognosering - noen våtere enn andre...

Når vi først var på andre sida, var turen til topps grei skuring. Litt vind og regn - men ikke mer enn man må regne med i høgfjellet i oktober.

Retur samme veg - men med vind og regn i ryggen. Da vi nærmet oss bilen syns vi Veo var blitt større. Tenkte at det var synsbedrag - den gang ei.... Overskuddsvann var sendt i elvefaret, og vi måtte vasse over med vann til navlen...

Lukene åpnes uten varsel... Ja, ja - blaute til skinnet fra navlen og ned, flomstore elver og 15 varmegrader i oktober... Turen var fin - vi fikk en ny topp - så det ble en bra dag :)