215 Åmli i regn og tåke (13.10.2018)  4

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Bom Rukkedalen (320m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Trongedalsnuten (929m) 13.10.2018 15:05

Denne turen har vært i hodet mitt lenge. Gøy å få det til før 2018 er omme rent kommunetoppmessig ! Kristin hadde firmabilen hjemme med plass til sykkel baki. Jeg kombinerte denne turen med overnatting hos familien på Felle i Nissedal. Etter turen ble det en god prat med gamle tante Malene på 86 som dessverre måtte avlyse sitt 85-årslag ifjor pga et fall under vindusvask.

Over til selve turen. Kjørte milevis innover fra Åmli retning Fyresdal og parkerte ved låst bom. Veldig låst, det var 3 hengelåser påmontert (se bilde). Veien var i veldig god stand og det er forståelig da svært få tydeligvis kjører på den. Syklet innover / trillet i motbakkene inn til Hegestøyl. Parkerte her og gikk på merket sti mot Grunnetjønnbu. Ved Persbekksteane valgte jeg å forlate stien for å starte oppstigningen mot fjellet. Det var varslet tåke på fjellet noe som stemte godt. Det var tidvis krevende å orientere seg og jeg målte inn 11 veipunkter fra myrene og opp til toppen. Dette for å finne den samme ruta ned igjen. Som Ole-Petter beskriver skjuler lia en masse skrenter det er lett å gå seg fast i. Men ja, denne er nok mer krevende på ski enn på sommerføre. Hard vind på toppen og dessverre vestlig. Dermed få østvendte skrenter som ville gi beskyttelse mot vinden. Jeg ser etterpå at jeg burde gått enda lenger på stien for å vinne noe mer høyde før jeg forlot denne. Men det gikk rimelig bra. Nede ved bilen var det en kjempefølelse å vrenge av seg alt det våte tøyet og sette på tørt tøy før jeg kunne putre nedover med høy musikk på CD-spilleren.

Låst ja...

Written by Nils 15.10.2018 09:48

Var da voldsomt da... 3 hengelåser! Som om det gjør det så mye vanskeligere å komme gjennom for de som virkelig vil. Uansett kom du forbi Morten, om enn på sykkel. Og dette så ut som en grisete tur. Deilig å få på tørt tøy da etterpå. :-)

Sv: Låst ja...

Written by morsor 30.11.2018 04:07

Jeg studerte hengelåsene. Litt logisk tenkning tilsier at dersom en av låsene åpnes vil det være mulig å åpne bommen - kjekt om det er 3 stk som skal ha aksess til veien.

• +

Sv: Sv: Låst ja...

Written by Nils 04.12.2018 21:06

Sånn ja,

Written by Olepetter 15.10.2018 08:29

bra jobba, Morten! Jeg har blitt så glad i å ha med sykkel på tur, at den har fast plass bak i varebilen - og jeg har alltid et stativ på hengerfestet også, der sykkelen kan henges bakpå, når dette er mest praktisk.

Gratulerer!

Written by Olepetter 14.10.2018 08:04

Nok bedre med sykkel enn med ski, slik jeg gjorde det...ser fram til turrapporten her, Morten.

Sv: Gratulerer!

Written by morsor 30.11.2018 04:08

Håper rapporten falt i smak. Ja turen er optimal på sommeren - uten tåke og med god sikt.