Hestkjøltoppen (Lierne) (11.10.2018)

Visits of other PBEs Lierne nasjonalpark (500m) 11.10.2018 08:41
Estilseteren p-plass (500m) 11.10.2018 13:01
Estilsetervegen (439m) 11.10.2018 13:01

Etter ei natt i teltet ved Mellomvatnet kjørte Atlas og jeg opp til Estilsetra etter frokost. På den store gressvollen sto det flere biler parkert. De har vel høstferie her oppe også tenker jeg.

Skiene ble festet på sekken men jeg håpet å kunne ta dem i bruk så tidlig som mulig. Skiskoene var mer slitne enn jeg husket fra sist vinter og dessuten er de ikke spesielt gode å gå i på flatmark.

Ganske snart får vi en nydelig snøkledt topp i sikte. Det er bare litt myr, bekker og elver som skal forseres først.

Det var real blautmyr innover fra bilen men det var nydelig høstvær og spor etter firhjulinger var greie å følge. Dette har nok sløvet sansene for plutselig følte jeg at vi gikk alt for mye mot nord. En sjekk av kartet bekreftet mistanken; vi var på vei mot Arntsetran og ikke Vestgårdsseteren som planlagt. Det hadde sikkert gått greit men jeg valgte å bøye av for å komme inn på planlagt kurs. Dette kostet mye tid og krefter men mest av alt irritasjon over egen sløvhet..

På Vestgårdsseteren kom det røyk fra pipene på flere hytter men vi fortsatt rett gjennom og opp langs elva Storåa. Et navn som passer godt for det var vanskelig å finne egnet sted for kryssing. Å komme tørrskodd over var bare å glemme men jeg fant et sted der bare skoene ble bløte. Vel over elva ble det en god pause for å få vridd opp sokker og plastret begynnende gnagsår på hælene.

Storelva er krysset og ruta oppover mot toppen er lett å se i det fine været.

Snøen startet litt høyere til fjells enn jeg hadde håpet på. Før vi kom dit måtte blautmyrer av værste sort krysses. Tungt, bløtt og mange små omveier, men toppen kom stadig nærmere og mange liryper i aksjon gjorde turen lettere.

Til slutt kunne jeg flytte skiene fra sekken til beina. Jeg hadde ventet nysnø etter nattens nedbør men det var bløt omdannet snø helt til topps. Toppen ble nådd nøyaktig kl. 13 men pga. sur vind returnerte vi ned i gryta før det ble lunch.

Lunt og fint for lunch nede i gryta. Toppunktet til høyre i bildet.

Jeg valgte en mer nordlig rute ned igjen til elva i håp om snillere myrpartier og lettere kryssing av elva. Det første håpet slo til men elva var enda værre så langt oppe fordi det ikke var noen steiner å trå på. Vi måtte derfor følge elvekanten et godt stykke før vi kom oss over uten å vade over skohøyde.

Returen til bilen fulgte stien forbi Vestgårdsseteren og direkte ned til Estilseteren. Jeg fikk nok en påminnelse om at vi hadde rotet bort mye tid og krefter på blunderen i formiddag da vi brukte kun 40 min fra setervollen til bilen (mer enn det doble andre veien..).

Etter foring av Atlas og skifte til tørt tøy måtte jeg ta en opptelling for å vurdere neste trekk. Opprinnelig plan var å fortsette nordover til Oksskolten men der var det garantert skiføre og skoene var rett og slett ubrukelige for videre tur. Alternativet var å ta en ny natt i telt og plukke noen fine småtopper på vei sørover neste dag. Atlas hadde fått tilbake noen sår på beina fra siste jakttur og jeg hadde også antydninger til gnagsår, så enden på visa ble at vi kjørte rett hjem.

Endelig er toppen av Lierne i boks! Den har stått høyt oppe på planen lenge. Jeg ser er at dette ble min PF100-topp nr. 500 på Peakbook. Halvveis til 1000 med andre ord. :)