Sommerlig oktobervær på Sørgardhaugen - Hurdal (10.10.2018)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Jørnsrud p-lomme (335m)
Endpoint Jørnsrud p-lomme (335m)
Ascents Sørgardhaugen (641m) 10.10.2018 13:18
Sørgardhaugen Sørøst (634m) 10.10.2018 13:41
Visits of other PBEs Jørnsrud p-lomme (335m) 10.10.2018 12:37

Høstfargene var rett og slett nydelige da jeg kjørte nordover på vestsiden av Hurdalssjøen. I sollyset under den blå himmelen var det nesten så jeg måtte ha solbriller for ikke å bli blendet av alle fargene. Og med rundt 20 varmegrader i skyggen var det fortsatt sommerlig i lufta. Bare så synd jeg ikke hadde tid til langtur idag.

Jeg parkerte etter hvert langs fylkesvei 180 like nord for Skrukkelisjøen. Der Svartungsvegen tar av fylkesveien er det ekstra bred veiskulder i starten av krysset (når man kommer østfra). Her var det fint å parkere bilen. Siden jeg hadde planlagt å ta med toppen sørøst for Sørgardhaugen, var det like greit å starte turen herfra. Noen flere høydemeter, men ikke lengre å gå. Og så slapp jeg å kjøre oppover Svartungsvegen hvor det var skiltet "Kjøring forbudt".

På kartet er det stiplet inn noen stier litt høyere oppe i lia, og en av disse går rett over toppen på Sørgardhaugen (641). Jeg var forberedt på bushing de første 200 høydemeterne opp til disse stiene, men allerede etter snaut 50 høydemeter dukket det opp en gammel kjerrevei/sti som skrådde oppover fra høyre (sør). Nå var skogen grei å ta seg fram i her blant de store grantrærne, men jeg fulgte allikevel denne stien i en sving oppover. Etter en liten stund måtte jeg ut i terrenget igjen og nådde snart stien som skulle gå over toppen på Sørgardhaugen (641). Og i et stikryss da 600 meter gjensto var det sannelig skiltet mot Sørgardhaugen.

Skilting mot Sørgardhaugen (641) i et stikryss rett sør for toppen.

Fra stikrysset fulgte jeg denne skiltede stien til topps på Sørgardhaugen (641). Stien er ikke av de mest brukte, og et par steder mistet jeg den nesten.

På toppen av Sørgardhaugen (641).

T-skjortevær med sol og vindstille her på toppen. Herlig vær så godt inn i oktober måned. Mens jeg sto her og spiste litt frukt kom det jaggu ei hjortelusflue og landet på min høyre hånd. Jeg trodde det hadde vært litt frost noen netter tidligere, men tydeligvis ikke nok. For øvrig så jeg ingen andre hjortelusfluer, og svært lite insekter ellers.

Før jeg returnerte til bilen gikk jeg en omvei via Sørgardhaugen Sørøst (634). Mest vandring i skogen og terrenget her, og en topp uten noe utsikt.

På Sørgardhaugen Sørøst (634).

Ned til bilen gikk jeg først bort til ruta jeg hadde fulgt oppover. Mest i terrenget på denne etappen, men et kort stykke fulgte jeg en liten sti også. Deretter sånn noenlunde i samme spor nedover som der jeg gikk opp fra parkeringen ved fylkesveien.