Sjurstonipa, Nonhøyen og Nukane (27.01.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Nonhøyen (236m) 27.01.2012
Nukane (373m) 27.01.2012
Sjurstonipa (252m) 27.01.2012

NYE SMÅFJELL I ARNA OG ÅSANE

Oppholdsvær, men grått og endel vind i Bergen denne fredagen. Astrid og jeg kjørte mot Ytre Arna og Gaupås. Derfra kjørte vi mot Arna Stadion og inn Gimseveien der vi parkerte. Herfra fulgte vi godt ryddet sti i snøen først østover og så sørover til

SJURSTONIPA
Lettgått og fint terreng oppover nordryggen til toppen. Flott utsikt over nordre deler av Åsane med Høgstefjellet, Veten i Åsane, Hetlebakksåta og Breisteinsåta i NNV på vei oppover. Toppen er ganske markert med en stupbratt flanke mot vest. Topp-punktet - en snøkledd bergnabb - ligger knappe 10 m lenger øst på GPS 0304001 6706871. Ned igjen samme vei. GPS-en viste 3.2 km og 217 hm og vi brukte ca. 1 time på turen.

Topp-platået på Sjurstonipa. Høyeste punkt ligger litt inne i skogen mot høyre
Flott utsikt nordover mot Hetlebakksåta
Den skarpe profilen mot vest på Sjurstonipa

NONHØYEN

Bergensvarde på Nonhøyen
Fra Storsåta mot Hjortlandsdalen. Storsåta i bakgrunnen til høyre

Så kjørte vi til Flaktveit og fant etterhvert frem til startpunktet for neste turmål. Denne toppen var helt ukjent for oss fra før. Vi parkerte på gjesteparkeringen i Ulsberglia, og fulgte en god sti som starter ved Ulsberglia 72 i VNV retning oppover mot venstre gjennom granskog. Her gikk vi jamen opp en orrfugl bare noen hundre meter fra bebyggelsen! Så måtte vi dreie østover for å finne toppen. Der var det flott nymalt "Bergensvarde" på GPS 0299753 6709375 og tydelig sti i begge retninger. Uventet flott utsikt fra denne toppen som ligger så nær bebyggelsen. Vi fulgte en annen og bedre sti nedover i SØ retning tilbake til utgangspunktet. Vi brukte ca. 30 min på turen som var på 1.5 km og 120 hm. Så kjørte vi til Rolland gård og parkerte ved en barnehage.

NUKANE

Varden på Nukane. Utsikt mot Lyderhorn og Askøybroen mot SV
Utsikt fra Nukane østover mot Storsåta

Starten fra Rolland følger et kort stykke samme trase som den gamle postvegen mellom Bergen og Åsane. Vi tok av mot venstre ved Rolland gård og fulgte merket og vardet sti, sørøstover - se GPS spor. Stien var ganske glatt og isete og bratt opp til skaret sør for Stornipa på vel 300 moh. Vi fortsatt opp på flaten og ut på Nukane 373 moh. Det var da blitt såpass sent på dag at vi valgte å droppe turens opprinnelige mål - Storsåta 434 moh. Foran oss lå et markert skar mellom Nukane og Storsåta som så ut til å ha en skardybde på omkring 50 m. Vi tok et bilde av en av vardene, og lagret høyeste punkt som Nukane på GPS 0298956 6767163. Vi la tilbaketuren nedover langs en annen, mer direkte sti som går på østsiden av fjellryggen til Rolland, og var godt fornøyd med denne varianten. GPS-en viste 4 km, 360 hm og vi brukte knappe to timer på runden. Turdata viser samlete data for de tre turene med kart over området, men kun GPS sporet for siste del av turen.
Da vi kom hjem finsjekket vi kart og internet og fikk bekreftet at PF for Nukane med stor sansynlighet er over 50 m.
Se http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/storsaata.html. Nukane er dermed kommet inn som en ny topp på listen Bergen PF>50 m!

Bra for deg, Marius!

Written by knutsverre 31.01.2012 21:57

Nukane ble jo en trøste topp for oss på veien mot Storsåta. Bra du har vært der! En annen PF > 50m kandidat i Bergen er Totlandsfjellet 546. Nå står den som sekundærtopp med PF 44, men jeg har sett PF > 50 m andre steder. Har du noen mening om saken?

Sv: Bra for deg, Marius!

Written by mariusmeland 01.02.2012 19:29

Ja, Økonomisk kartverk indikerer at primærfaktoren til Totlandsfjellet er cirka 45 meter. Men 1:50 000-kartet indikerer primærfaktor på over 46 meter, eller cirka 50 meter. Då Økonomisk kartverk har meir detaljar og gjengir høgdekotane meir presist (trur eg), betyr det vel at Bergen har mist ein topp:( Eg har iallfall fått ein hovudtopp mindre i samlinga:( Men dette betyr at du oppnår snarare full pott i Bergen:)

Nukane

Written by mariusmeland 31.01.2012 21:46

Stadig nye toppar i Bergen som dukkar opp:) Då eg såg Nukane registrert som ny topp med PF > 50 m, trudde eg nesten eg ikkje hadde full pott her likevel, og at eg måtte vestover for å rette opp i dette! Men, heldigvis for meg, så har eg gått over her på veg mot Storsåta.

Ikkje lenge att før Astrid og du har full pott i Bergen, ser eg:)