Høgsvelia (08.10.2018)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Åsstueveien (640m)
Endpoint Åsstueveien (640m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høgsvelia (724m) 08.10.2018 11:37
Rustadstua punkt 669 (669m) 08.10.2018 12:22
Etter ettårskontroll for kneoperasjonen på sjukehuset ble det tid til en liten tur. Høgsvelia ble målet for dagens tur. Kjørte inn Åsstueveien nesten oppe ved Skurvbrua. Ved Åsstueveien ligger Rustadstua der den store skiløper rundt 1930, Arne Rustadstuen, vokste opp og bodde. Parkerte der det ifølge kartet skulle gå et råk nesten inn til Høgsvelia. Fant råket som viste seg litt vanskelig å følge på grunn av tømmerhogster. Høgsvelia viste seg å være et lite imponerende toppunkt i svarte skogen, tok bilde av en litt karakteristisk stein noen timetre fra toppunktet. Fra Høgsvelia gikk jeg i terrenget til det lille toppunktet Rustadstuen 669 moh, som var midt under høyspenten, og derfra videre i terrenget ned igjen til Åsstueveien. En grei tur i fint vær, men veldig vått etter regnværet i natt. Men - skal nok mye til for at jeg igjen velger Høgsvelia for en times tur foran for eksempel Balbergkampen igjen.
Utsikt fra der jeg parkerte i Åsstueveien
Høgsvelia
Toppunktet Rustadstuen 669 moh
Utsikt fra Åsstueveien der jeg kom ned igjen på veien