Til Trollryggen via Stabbeskaret (21.07.2018)  5

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Trollstigen (708m)
Endpoint Trollstigen (708m)
Ascents Trollryggen (1,725m) 21.07.2018
Visits of other PBEs Stabbeskaret (1,431m) 21.07.2018 15:56
Trolltindrekka sett fra baksiden av Trollveggen. Den høye til venstre er Store Trolltind, og den høye omtrent mitt i bildet Trollryggen.

Denne turen ble litt annerledes og endte et litt annet sted enn det vi hadde tenkt oss. Vi hadde planlagt å gå til Store Trolltind fra parkeringsplassen ved Trollstigen Turistsenter. Første del av turen gikk uproblematisk. Traséen fra Trollstigen til Stabbeskaret ved Trollveggen er godt merket, og denne delen av turen gikk radig. Stupet fra Stabbeskaret ned i Raumadalen kom litt brått på oss, det bemekes at her kan det være farlig ved tett tåke. Ved Stabbeskaret skreiv vi oss inn i boka, og fikk i oss litt nistemat før vi gav oss i vei bortover langs Trolltinderekka.

Meg og eldste sønnen foran Stabben og Stabbeskaret.

Om veien opp til Stabbeskaret var godt merket, så var veien videre mot Store Trolltind tilsvarende dårlig merket, og vi endte med å dreie for tidlig opp mot tinderekka, og havnet på feil topp. Tidligere på turen, mens vi kom gående over fra Stigbotndalen mot Frokostplassen, og kunne iaktta tinderekka på avstand, så det ut som en smal sak å finne den rette toppen. Når man kommer helt innpå, mister man imidlertid litt av oversikten, og det er lett å gå feil dersom man ikke er godt kjent.

Mot toppen på Trollryggen.

Klyvingen opp mot toppen av Trollryggen var en luftig affære. Vi kom opp til Trollveggen fra baksida i skaret mellom Stabben og Trollryggen, og fulgte så Trollryggen til topps med Trollveggen og Raumadalen på høyre side, og med Storgrovdalen på venstre side. På vei ned igjen fra Trollryggen vurderte vi et øyeblikk å fortsette mot Store Trolltind, og dermed få med oss to høye topper på én dag. Imidlertid var det allerede langt på dag, og vi bestemte oss derfor for å heller ta den turen en annen gang.

På toppen av Trollryggen, med utsikt til Store Trolltind.