Tverrfjellet i Breheimen mm (07.10.2018)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Nær Skjellom (830m)
Ascents Grjothøi (1,943m) 07.10.2018 12:32
Tverrfjellet (1,952m) 07.10.2018 13:33
Tverrfjellet Øst (1,903m) 07.10.2018 13:57

Ikke lett å få andre med på denne turen til fjells nå. Ikke skikkelig skiføre, tungt til fots, litt for lite snø til truger. I dag valgte jeg alternativ to. Yr hadde heller ikke de beste meldingene. Det skulle bli sterk vind, skyet for det meste og uttrygt for tåke på toppene. Morten derimot,-var villig til å bli med. Det var kjempebra. Han "ofret" tur med familie til Skaget for min litt "ville" plan om å reise helt til Skjåk for å gå en tung tur til fots i snø til topper på nesten 2000m. Kjedelige topper egentlig....

Det BLE tungt! Morten er sterkest og gikk foran store deler av turen. Dert skal sies at det ikke var lett å gå som nummer to heller. Løs snø mellom steiner og det ble en del banning når leggene fikk seg en smell da man sklei ned dypt mellom steiner. Både for han foran og han bak. Likevel,- vi fikset de tunge forholdene og kom til topps for dagens mål. Og været,- det ble aldeles nydelig utover dagen.

Riktignok kjølig oppe på toppene. Anslå temperaturen til ca 10-12 minus. Det var surt på første toppen, Grothøi på 1943 moh. Kort pause og turen gikk videre mot Tverrfjellet. Været ble bare bedre og bedre. Disse toppene går ikke akkurat inn på listen topp 10,- og kanskje heller ikke på topp 100. Likevel ble det en flott tur. Bra trening og en flott forsmak på vinteren. Vi kunne nok ha brukt ski på mye av turen, men absolutt ikke det beste skiparet...det hadde nok blir en del bæring og en del riper på skiene. Embla koste seg på tur hun også, men vi så ingen ryper på turen.

Takk for turen Morten. Takknemlig for at du ble med. :)

Mot Hestdalshøgde

Morten og Hestdalshøgde bakenfor

På Tverrjellet. Hestdalshøgde bakenfor.
Start date 07.10.2018 09:47
End date 07.10.2018 16:12

Takk for

Written by mortenh 09.10.2018 21:09

Takk for turen igjen. Det blei en fin utflukt det med trivelig skravlings på den eivglange bilturen, masse fin trim i laussjogen og ikke minst mye finere vær enn jeg var forberedt på.