Vulkan-trekking på Mount Nyiragongo (19.08.2017)  6

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Kibati Station (1,995m)
Endpoint Nyiragongo (3,470m)
Characteristic Expedition
Ascents Mount Nyiragongo (3,470m) 19.08.2017 10:00
Mount Nyiragongo sett fra Kivusjøen med byen Goma i forgrunnen

Nyiragongo er en aktiv vulkan i Virungafjellkjeden i DR Congo. De siste regulære utbrudd fra denne vulkanen fant sted i 1977 og i 2002, men vulkanen har en åpen lava-sjø nede i krateret, hvor flytende lava ligger og velter seg, og dette gjør fjellet til et yndet turistmål. Kraterkanten på Nyiragongo befinner seg ca. 20 km nord for Kivusjøen og byen Goma i DRC. Fjellet ligger inne i Virunga Nasjonalpark (Fr.: Parc National des Virunga), Afrikas eldste nasjonalpark, og bestigning av vulkanen administreres av parken. En tur til Nyiragongo er derfor hendig å kombinere med andre besøk i parken, for eksempel gorilla-trekking i jungelen på Mount Mikeno, som ligger rett ved Nyiragongo.

Mount Nyiragongo sett fra Tchegera Island nattestid

Turen opp går fra Kibati Station, en ranger-post ved foten av fjellet. Denne stasjonen ligger knapt 2000 m.o.h. Det er knapt 8 km å gå fra Kibati opp til kanten av krateret. Første delen av turen går gjennom tropisk regnskog, men etterhvert som man kommer opp i høyden, blir vegetasjonen mer karrig. Etter ca. 5 km passerer man Shaheru-krateret, et gammelt krater etter et tidligere utbrudd. Et stykke videre opp, passerer man en flenge i fjellsiden, hvor lavaen veltet ut under utbruddene i 1977 og 2002, og hvor det fortsatt kommer damp ut av fjellet.

På Kibati Station rett før avmarsj

Antall høydemeter å gå før man når kraterkanten er knapt 1500 fra Kibati Station. Oppe ved kraterkanten har Virunga-parken 10-12 overnattingshytter (shelters) pluss en utedo. Hyttene er kun innredet med madrasser på gulvet, men det er lagt opp til at man har med seg sovepose og det man ellers trenger på turen. Man kan velge å bære sekken sin selv, men det koster lite å leie en bærer, og arbeidsledigheten er stor i området, så det forventes nesten at vi "rike europeere" bidrar til lokal-økonomien ved å hyre en bærer. Selv valgte jeg å betalte en bærer for å bære tursekken, mens jeg bar på en svær sekk med fotoutstyr.

Lava-sjøen nede i Nyiragongo-krateret

Man er ikke 100% garantert å få se lavasjøen nede i krateret. Det legger seg enkelte dager et tett skydekke akkurat over krateret, og veggen på innsiden av krateret er for bratt til at man da kan komme seg under skydekket og få sett ned, med mindre man har med seg utstyr for å rapellere ned. Når jeg og fruen besteg Nyiragongo var det bare så vidt vi unngikk en bomtur. Vi fikk betrakte lavasjøen bare i omlag 5 minutter før skyene la seg som et lokk over...