Kjeragbolten (04.07.2011)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Kjeragbolten (990m) 04.07.2011
Øygardstølen parkering (639m) 04.07.2011

Etter å ha overnattet på Langavatn, gikk vi tilbake til bilen og kjørte ned til parkeringen på Øygardstølen. Nesten helt fullt her i dag, men vi fant oss en plass.

Turen inn til bolten er en lang og krevende tur og det var spennende og se på alle de som tok turen inn. Bekledning og utstyr var vidt forskjellig til vanlig turtøy til muslimske kvinner som gikk i lange skjørt og var tildekt. Det var tåke og lite oversiktlig i starten, men etterhvert dukket sola opp. Tåka lå nede i dalen og vi så ikke Lysefjorden.

Det starter med en oppstigning der det er satt ut jernstolper med kjettinger til å holde seg i opp svaene, så går det bratt ned, opp igjen bratt, for så å gå ned veldig bratt. Så er det ny oppstigning der det er noe å holde seg i, før det hele flater ut innover en langt stykke. Når en nærmer seg bolten så kommer en fram til ei stor røys. Selve bolten ligger nede i ei kløft som en må klyve ned i. Det lå snø helt nederst som er greit å gå på. Kløfta fører en fram til der bolten er. Selve fotograferingen er best fra der en kommer ut av kløfta. For å komme ut på bolten må en gå rundt en knause og ut på bolten fra den bratte siden.

Både Øyvind og jeg måtte ut en tur, kunne ikke la denne sjansen gå fra oss.

Samme veg tilbake, opp og ned, opp og ned. Det var tørt og fint så det gikk helt greit i dag. Vi tok ferga ut Lysefjorden etter turen, den hadde vi bestilt plass på dagen før.

På bolten, greit at det er tåke ned i dalen i dag
Kjerag, det er her de hopper fra
 Han i den røde t-skjorta går ut på bolten
Bolten sett fra siden
Lysebotn blir borte i det fjerne
Preikestolen ligger i tåka i dag